Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Jarosław Krawędkowski 30.08.2020

Paliwo przyszłości. Wodór może zmienić polską gospodarkę

Toyota Motor Poland i PGNiG podpisały umowę o współpracy przy rozwoju technologii wodorowej w Polsce. W ramach porozumienia powstanie m.in. pilotażowa stacja tankowania wodorem.

Tymczasem w ostatni piątek rząd zainaugurował działalność Międzyresortowego Zespołu ds. Gospodarki Wodorowej.

"Umowa buduje partnerstwo pomiędzy dwoma podmiotami biorącymi aktywny udział w tworzeniu Polskiej Strategii Wodorowej. Wspólne działanie ma doprowadzić do wprowadzenia na polski rynek wodoru jako czystego paliwa dla bezemisyjnych pojazdów elektrycznych z ogniwami paliwowymi" – wyjaśnia w komunikacie PGNiG.

pap_20190612_01T (1).jpg
Wodór, "święty Graal" energetyki. Ekspert: Polska ma duże szanse, ma potencjał naukowy, trzeba mądrze wybrać nisze

Wodór określany jest przez specjalistów jako paliwo przyszłości.

Program wodorowy PGNiG

- Uruchomienie pilotażowej stacji tankowania pojazdów wodorem będzie pierwszym krokiem PGNiG w realizacji zaplanowanego przez naszą Grupę Kapitałową programu wodorowego. Przy testowaniu stacji współpracować będziemy z Toyotą, uznanym w świecie motoryzacji partnerem i czołowym producentem pojazdów zasilanych wodorem. Jestem przekonany, że pozwoli nam to przyczynić się do efektywnego rozwoju rynku paliwa wodorowego w Polsce - mówi prezes PGNiG Jerzy Kwieciński.

Ogłoszony w maju badawczy program wodorowy PGNiG obejmuje produkcję wodoru, w tym "zielonego wodoru", wykorzystującego odnawialne źródła energii, magazynowanie wodoru i jego dystrybucję, a także zastosowania w energetyce przemysłowej.

Elementem programu jest także eksploatacja stacji tankowania pojazdów wodorem, która powstanie na warszawskiej Woli. PGNiG podpisało już umowę z konsorcjum polsko-brytyjskim na jej projekt i budowę.

– Eksploatacja badawczej stacji pozwoli PGNiG na zbudowanie kompetencji wodorowych w zakresie tego typu projektów. Docelowo chcemy wzbogacić naszą ofertę sprzedażową o wodór, także w zakresie paliwa napędowego dla pojazdów, co uzupełniłoby oferowane obecnie CNG i LNG, przyczyniając się do rozwoju nisko- i zeroemisyjnej gazomobilności w Polsce – podkreśla wiceprezes PGNiG ds. rozwoju. Arkadiusz Sekściński.

Rewolucja Toyoty: samochód Mirai drugiej generacji

Toyota Motor Poland, jako polski przedstawiciel światowego lidera w zakresie rozwoju technologii wodorowej w motoryzacji, w przyszłym roku wprowadzi na rynek samochody osobowe Mirai drugiej generacji.

To pierwsze masowo produkowane auto na wodór. W stosunku do poprzedniej wersji nowa generacja samochodu z ogniwami paliwowymi ma wydłużony zasięg o 30 proc., co daje po napełnieniu zbiorników pojazdu zasięg w granicach 650-900 km.

shutterstock_1773430586 (1) (2).jpg
Zielony wodór szansą i wyzwaniem dla Polski: chodzi o transport. Wodór pozwala uniezależnić się od importu paliw

Tankowanie trwa zaledwie kilka minut, co sprawia, że auto jest w pełni funkcjonalne dla użytkowników, a przy tym przyjazne dla środowiska.

– W motoryzacji mamy obecnie do czynienia z rewolucją, a Toyota od lat wspiera rozwój całego sektora m.in. poprzez udostępnianie patentów. Jako Toyota Motor Poland cieszymy się, że z PGNiG jako naszym partnerem będziemy pracować nad jak najefektywniejszym wykorzystaniem wodoru na wszystkich etapach. Inżynierowie obu marek będą wspólnie brać udział w procesie projektowania i budowy stacji tankowania wodoru, a także planowaniu i przeprowadzeniu badań – powiedział prezydent Toyota Motor Poland i Toyota Central Europe Jacek Pawlak.

Polska Strategia Wodorowa

Tymczasem w piątek zainaugurowano działalność Międzyresortowego Zespołu ds. Gospodarki Wodorowej, którego koordynatorem został pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodorowej i szef gabinetu politycznego premiera Krzysztof Kubow. Wkrótce do prac zespołu zostaną zaproszone firmy i jednostki badawcze. Działania Zespołu pomogą zintegrować w jednym miejscu prace prowadzone w resortach klimatu, rozwoju, infrastruktury oraz nauki w kierunku kompleksowych dokumentów strategicznych.

– Mają też za zadanie nadać odpowiedni impet w wykorzystaniu wodoru jako nośnika energii o ogromnym potencjale rozwojowym – podkreśla Krzysztof Kubow.

Minister zwrócił uwagę, że do końca 2020 r. planowane jest przyjęcie Polskiej Strategii Wodorowej, która wyznacza główne kierunki rozwoju w zakresie wytwarzania, transportu, magazynowania oraz zastosowania tego pierwiastka.

– Polska jest jednym z największych producentów wodoru w Europie, a wodór może odegrać istotną rolę w transformacji energetycznej, a także odbudowie gospodarki i uruchomienia nowej gałęzi gospodarki, co wiąże się z nowymi inwestycjami i powstawaniem wielu miejsc pracy – ocenia pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodorowej.

Bezpieczeństwo energetyczne

Na początku lipca minister klimatu Michał Kurtyka informował, że jesienią do konsultacji powinna trafić Strategia wodorowa do roku 2030.

Tłumaczył wówczas, że główne cele strategii to stworzenie łańcucha wartości dla niskoemisyjnych technologii wodorowych, wzmocnienie roli wodoru w budowaniu polskiego bezpieczeństwa energetycznego, wdrożenie wodoru jako paliwa transportowego oraz przygotowanie nowych regulacji dla rynku wodoru. Minister Kurtyka podkreślał, że celem strategii jest m.in. budowa instalacji na wodór o mocy 2-4 GW.

Zgodnie z szacunkami Ministerstwa Klimatu, rozwój sektora wodorowego w najbliższej dekadzie może w znaczący sposób przyczynić się do ograniczenia przez Polskę emisji gazów cieplarnianych i innych zanieczyszczeń do atmosfery, w szczególności z sektora transportowego.

PolskieRadio24.pl/PAP/DoS