Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Sławomir Dolecki 06.01.2022

Kolejny transportu skroplonego gazu dla Polski. PGNiG: to zapewnia dywersyfikację dostaw

W połowie stycznia do świonoujskiego terminala LNG przypłynie kolejny gazowiec z dostawą 95 mln m3 paliwa - poinformowało PGNiG. Spółka podkreśliła, że od tego roku w terminalu będzie można zregazyfikować już 6,2 mld m3 gazu.

W drugiej połowie stycznia PGNiG spodziewa się w terminalu w Świnoujściu gazowca ze 150 ładunkiem LNG.

"Cargo zostało zakupione w ramach jednorazowego kontraktu na rynku spot i pochodzi z USA. Dostawa dotyczy około 75 tys. ton LNG, co po regazyfikacji da około 95 mln m3 gazu ziemnego" - poinformowała spółka.

Możliwość odbioru 6,2 mld m3

Od tego roku PGNiG dysponuje możliwością odbioru w terminalu w Świnoujściu ładunków LNG o wolumenie 6,2 mld m3 po regazyfikacji rocznie, w porównaniu do 5 mld m3 w 2021 r. i latach poprzednich. Zwiększa to jej możliwości w zakresie importu LNG. W latach 2024-2038 moce regazyfikacyjne umożliwią import 8,3 mld m3 paliwa rocznie (po regazyfikacji).

"Skroplony gaz ziemny (LNG) jest elementem zapewniającym dywersyfikację i elastyczność portfela importowego PGNiG. Dzięki tej elastyczności, spółka może dostosowywać wolumen importu LNG do bieżących uwarunkowań rynkowych, w tym: cen, popytu, możliwości logistycznych, konkurencyjności dostaw gazu dostarczanego za pomocą gazociągów itd. Czynniki te zdecydują o ostatecznym wolumenie importu LNG do Polski w tym roku" - dodała spółka w komunikacie.

Kontrakty z Venture Global

PGNiG podpisało umowę na rezerwację dodatkowych mocy regazyfikacyjnych terminala LNG w Świnoujściu w maju 2020 r., co ma związek z rozbudową tej instalacji. Zdecydowana większość zarezerwowanych mocy zostanie wykorzystana do obsługi kontraktów długoterminowych z katarskim Qatargas (do 2,7 mld m3 po regazyfikacji) i amerykańskim Cheniere (od 2023 roku ok. 2 mld m3 po regazyfikacji).

"PGNiG zawarło również kontrakty długoterminowe ze spółkami z amerykańskiej grupy Venture Global (łącznie 7,4 mld m3 po regazyfikacji). Realizacja pierwszego z nich rozpocznie się w 2023 roku i przewiduje zakup ładunków o wolumenie około 2 mld m3 paliwa po regazyfikacji. Kontrakty z Venture Global są jednak zawarte w formule Free On Board, co oznacza, że to PGNiG jest odpowiedzialne za odbiór ładunków z terminali skraplających i następnie może je dostarczyć do wybranego przez siebie terminala regazyfikacyjnego. Oznacza to, że ładunki kupowane na podstawie kontraktów z Venture Global mogą, ale nie muszą, trafić do Świnoujścia" - zaznaczyło PGNiG.

Moc wykorzystywana zależnie do potrzeb

Pozostała część mocy regazyfikacyjnych będzie wykorzystywana zależnie do potrzeb wynikających z realizacji strategii handlowej PGNiG.

"W grę mogą wchodzić zarówno ładunki dostarczane na podstawie nowych kontraktów długo, średnio i krótkoterminowych, jak i dostawy spot. Nie przesądzamy również, z jakich kierunków będą pochodziły te dostawy. Do tej pory PGNiG odebrało w Świnoujściu ładunki LNG z Kataru, USA, Norwegii, Nigerii oraz Trynidadu i Tobago" - dodała spółka.

PR24.pl, PAP, DoS