Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Marek Knitter 03.03.2022

PKN Orlen: fuzja z Grupą Lotos to gwarancja bezpieczeństwa gospodarki w obszarze paliw

Fuzja PKN Orlen z Grupą Lotos oraz powstanie jednego koncernu multienergetycznego będzie gwarantować bezpieczeństwo krajowej gospodarki w obszarze paliw i energii. Fundamentem fuzji jest umowa z Saudi Aramco - poinformował PKN Orlen.

"W kontekście pojawiających się głosów dotyczących fuzji PKN Orlen i Grupy Lotos przypominamy, że proces połączenia i powstania jednego koncernu to polska racja stanu. Tylko jeden silny koncern multienergetyczny może zagwarantować bezpieczeństwo krajowej gospodarki w obszarze paliw i energii - podkreślił PKN Orlen.

Finalizacja procesu połączenia dwóch największych spółek paliwowych w naszym kraju "wzmocni bezpieczeństwo energetyczne nie tylko Polski, ale całego regionu". PKN Orlen odniósł się do wyznaczonych wcześniej przez Komisję Europejską środków zaradczych dotyczących planowanego przejęcia Grupy Lotos i zawartych w związku z tym porozumień. 

Jakie są szczegóły umowy?

"Fundamentem fuzji PKN Orlen z Grupą Lotos jest umowa z Saudi Aramco" - zaznaczył koncern.

Według płockiego giganta umowa "oznacza zacieśnienie relacji PKN Orlen ze stabilnym partnerem, największym koncernem paliwowym na świecie, z ogromnym doświadczeniem i technologiami, które umożliwią dalszy dynamiczny rozwój połączonego koncernu".

W styczniu 2022 r. PKN Orlen poinformował o partnerach do realizacji środków zaradczych wynegocjowanych z Komisją Europejską w związku z procesem przejęcia Lotosu. Będzie to właśnie Saudi Aramco, MOL i Unimot. Podano wtedy, że Saudi Aramco ma kupić udziały w rafinerii Lotosu - obejmie 30 procent, węgierski MOL ma przejąć 417 stacji benzynowych Lotos. W zamian Orlen kupi od MOL 144 stacji na Węgrzech i 41 na Słowacji. Z kolei Unimot przejmie bazę paliw przejmowanej firmy.

PKN Orlen stawia na petrochemię

"Kluczowy jest rozwój petrochemii. Skorzysta na tym również Grupa Lotos, której działalność bazuje głównie na jednej rafinerii" - dodał PKN Orlen.

Koncern przypomniał, że od 2008 r. w Europie zamkniętych zostało ponad 30 rafinerii, w tym pięć (Gunvor – Antwerpia, Neste – Naantali, Gulp – Porto, Exxon Mobil – Slagen i Total – Grandpiuts) od początku pandemii, czyli od 2020 r.

Jak zapewnił PKN Orlen, "współpraca z Saudi Aramco oznacza również zwiększenie dostaw ropy". Koncern wskazał także, że dostawy tego surowca z kierunku arabskiego, już po połączeniu z Grupą Lotos, osiągną aż 45 proc. łącznego zapotrzebowania nowej Grupy Orlen.

"Dla koncernu to pewne źródło stabilnej jakościowo ropy naftowej, a z punktu widzenia polskiej gospodarki dalsza dywersyfikacja kierunków dostaw" - podkreśla PKN Orlen.

Wymiana akcji z MOL i wejście na rynek węgierski

Wspominając o transakcji ze spółką MOL, PKN Orlen wyjaśnił, że dotyczy ona "jedynie wymiany stacji i otwiera Grupie Orlen wejście na rynek węgierski i słowacki".

"Struktura transakcji w pełni zabezpiecza nas przed dalszym niekontrolowanym zbyciem aktywów przez MOL i zapewnia stabilność polskiego rynku" - oświadczył koncern. Jak zauważył, na transakcję tę wyraziło zgodę 85 proc. akcjonariuszy spółki Lotos.

PKN Orlen zaznaczył, że przy negocjacji wskazanych przez Komisję Europejską w związku z planowanym przejęciem Grupy Lotos środków zaradczych w obszarze detalu głównym celem koncernu "od samego początku pozostawała gwarancja ekspansji geograficznej".

"Transakcja z MOL oznacza wejście PKN Orlen na nowe rynki. Poprzez wymianę aktywów uzyskujemy 144 stacje paliw na Węgrzech, poszerzamy też sieć na Słowacji o 41 nowych obiektów. Łącznie to aż 185 stacji wspierających sprzedaż i wzmacniających rozpoznawalność marki Orlen" - uzasadnił koncern w oświadczeniu.

Fuzja z Lotosem

W sierpniu 2020 r. Orlen podpisał porozumienie ze Skarbem Państwa i Grupą Lotos dotyczące realizacji transakcji nabycia akcji gdańskiej Grupy, a w konsekwencji przejęcia nad nią kontroli kapitałowej.

Z kolei w maju 2021 r. Orlen, Grupa Lotos i Ministerstwo Aktywów Państwowych podpisało porozumienie dotyczące struktury nowego koncernu multienergetycznego, którego budowa ma odbywać się w formule połączenia trzech spółek: PKN Orlen, Lotos i PGNiG. Jeden silny koncern multienergetyczny może zagwarantować bezpieczeństwo krajowej gospodarki w obszarze paliw i energii.

Tusk krytycznie o fuzji

W Sejmie w czwartek rano zebrał się klub parlamentarny Koalicji Obywatelskiej z udziałem lidera PO Donalda Tuska, który zaapelował m.in. o ponowne przemyślenie kwestii sprzedaży części rafinerii gdańskiej (Grupa Lotos) węgierskiemu MOL-owi "i co za tym idzie oddanie tej części pod wpływy rządu Viktora Orbana, bardzo blisko wciąż współpracującego z Putinem, także w czasie wojny".

Na stanowisko szefa PO zareagował PKN Orlen i prezes tej spółki Daniel Obajtek.

"Odnosząc się do słów D. Tuska w Senacie podkreślamy, że fuzja z Lotosem i PGNiG to polska racja stanu i zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego. Jednocześnie przypominamy, że to D. Tusk mówił w 2011 r., że nie ma przeciwwskazań, żeby sprzedać Lotos Rosjanom" - oświadczył we wpisie na Twitterze prezes płockiego koncernu.

Jeden silny koncern multienergetyczny może zagwarantować bezpieczeństwo krajowej gospodarki w obszarze paliw i energii. Jeden silny koncern multienergetyczny może zagwarantować bezpieczeństwo krajowej gospodarki w obszarze paliw i energii.

Czytaj także: 


PAP/IAR/mk