Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Michał Mendyk 20.07.2015

Czy można dowartościować intelektualistę autem?

- Elegancki mężczyzna z eleganckim samochodem. Może kiedyś zaproponuje nam podwózkę do miasta - komentował Mariusz Czubaj kontrowersje wokół kontraktu reklamowego Szczepana Twardocha z niemiecką marką motoryzacyjną.
Posłuchaj
  • Rozmowa o kontrowersjach wokół kontraktu reklamowego Szczepana Twardocha z niemiecką marką motoryzacyjną (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Czytaj także

- Jestem przeciwnikiem kurczowego trzymania się tzw. etosu pisarza odziedziczonego po romantyzmie, ale też po czasach opresji komunistycznej. Wtedy otrzymanie od władzy samochodu było dowodem serwilizmu - powiedział z kolei Krzysztof Varga. A Mariusz Czubaj dodał: - Absurdalne jest oczekiwanie, że pisarz będzie głodował, z głodu miał halucynacje i wtedy tworzył. Twórca syty nie przestaje być wiarygodny! - podkreślił.

- Od lat odczuwam frustrację i degradację inteligencji na całym świecie. Sytuację Szczepana Twardocha uważam natomiast za przejaw przeciwnej, pozytywnej tendencji. To realne dowartościowanie intelektualisty w oczach narodu - uznał z kolei Iwo Zaniewski.

Warto pamiętać, że autor "Morfiny" nie był pierwszy. Przed wojną pisarze parali się tworzeniem reklam, Juliusz Słowacki zarabiał grając na giełdzie, a do promocji pewnego produktu wykorzystano Mrożka...

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadzi: Jacek Wakar

Goście: Krzysztof Varga (pisarz i publicysta), Mariusz Czubaj (autor poczytnych kryminałów i antropolog kultury), Iwo Zaniewski (copywriter i współwłaściciel agencji reklamowej)

Data emisji: 20.07.2015

Godzina emisji: 18.00

mm/asz