Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Michał Mendyk 18.12.2015

Bez Thatcher nie byłoby szkockiego kryminału?

- Przez fakt, że kryminały są schematyczne, dzielące je różnice stają się szczególnie ciekawe - rozpoczął dyskusję o narodowej tożsamości tego gatunku Piotr Kofta.

Obok szwedzkiego, to właśnie kryminał szkocki uważany jest za szczególnie wyrazisty w swej lokalnej specyfice. A klasykiem tzw. tartan noir pozostaje William McIlvanney, twórca postaci inspektora Laidlawa.

- Miejsce akcji, czyli Glasgow, staje się u niego równoprawnym bohaterem. Ale ważny jest też czas: to lata 70., epoka thatcheryzmu, wyjątkowo traumatyczna dla Szkotów. Zdaniem nie tylko McIlvanneya Żelazna Dama po prostu zniszczyła Szkocję - wyjaśniał Mariusz Czubaj. - W jego powieściach unosi się duch tej traumy kulturowej. Dodatkowa aura opresyjności, nie mniej istotnej od opresyjności kryminalnej - dodał.

Ale czy narodowa tożsamość kryminałów nie jest tylko złudzeniem, skoro kategorie takie, jak tartan noir powstawały zwykle z dużym opóźnieniem i w celach marketingowych? Co ciekawe, istotnym kryterium tożsamościowym może być także stosunek do... jazdy samochodem po alkoholu.

***

Tytuł audycji: Inny stan skupienia (cykl Dwukropek)

Prowadzi: Piotr Kofta

Gość: Marcin Sendecki (krytyk literacki), Wojciech Chmielarz, Mariusz Czubaj (autorzy powieści kryminalnych)

Data emisji: 17.12.2015

Godzina emisji: 21.30

mm/mc