Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Michał Czyżewski 18.04.2015

Ekspresjonizm w filmie. Horrory i hiperinflacja

– Myśląc o źródłach tego nurtu, warto pamiętać o katastrofie gospodarczej Niemiec tuż po I wojnie światowej – mówił filmoznawca prof. Marek Hendrykowski.
Fragment plakatu z 1920 r. reklamującego jedno ze sztandarowych dzieł niemieckiego ekspresjonizmu filmowego - Gabinet  doktora Caligari Roberta WienegoFragment plakatu z 1920 r. reklamującego jedno ze sztandarowych dzieł niemieckiego ekspresjonizmu filmowego - "Gabinet doktora Caligari" Roberta WienegoGoldwyn Distributing Company/Wikimedia/cc
Posłuchaj
  • Prof. Marek Hendrykowski o dziejach niemieckiego ekspresjonizmu (Akademia kina/Dwójka)
Czytaj także

Ekspresjonizm, kojarzony przede wszystkim z plastyką, literaturą i muzyką, największą rewolucję wywołał w dramacie i teatrze. W kinie pojawił się najpóźniej. – To był przełom nie tylko w sztuce, ale i w myśli ludzkiej – powiedział prof. Marek Hendrykowski, dodając, że nie da się mówić o ekspresjonizmie bez przywołania... dzieł Freuda.

Ojczyzną filmowego ekspresjonizmu były Niemcy, gdzie po 1918 r. na gruncie hiperinflacji i kryzysu gospodarczego rodził się nazizm. I to właśnie on przyczynił się do końca ekspresjonizmu w Niemczech. Co takiego było w mrocznych opowieściach o diabłach, szaleńcach i wampirach, że przestraszył się ich sam Hitler?

***

Tytuł audycji: Akademia kina
Prowadzenie:
Anna Fuksiewicz

Gość: prof. Marek Henrykowski

Data emisji: 17.04.2015
Godzina emisji: 22.00

mc/bch