Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Trójka
Dominika Michalak 23.03.2011

"To banki wychodzą naprzeciw klientowi" (wideo)

Komisja Nadzoru Finansowego chce usprawnić proces reklamacji, które wpływają do banków. Klienci są niedoinformowani, przez co zmniejszają się ich szanse na wygranie sporu z dużymi instytucjami finansowymi.
Krzysztof PietraszkiewiczKrzysztof Pietraszkiewicz
Posłuchaj
  • "To banki wychodzą naprzeciw klientowi"

- Sektor bankowy wykonuje w jednym roku około 2 miliardów transakcji płatniczych. Udzielamy kilkanastu milionów pożyczek i kredytów rocznie. Mamy średnio 3500 skarg w skali roku. Połowa z nich zostaje rozstrzygnięta na korzyść klientów – tłumaczy Krzysztof Pietraszkiewicz ze Związku Banków Polskich.

Prezes ZBP podkreśla, że jeśli arbiter bankowy zauważy wspólny mianownik dla pewnej liczby skarg, to niezwłocznie informuje o tym banki. - Dwa lata temu było około 5070 skarg na usługi bankowo–ubezpieczeniowe. Po działaniu arbitra i ZBP w następnym roku pojawiło się tylko 7 skarg z tego zakresu. Tak działamy.

Gość "Salonu ekonomicznego Trójki i Dziennika Gazety Prawnej" sugeruje, żeby wszystkie nieprawidłowości w działaniu banku zgłaszać do centrali, gdzie powinny być skorygowane.

Bardzo istotnym problemem dla klientów jest brak w bankach informacji dotyczących trybu odwoławczego. Według statystyk Komisji Nadzoru Finansowego takiej informacji brakowało aż w 95 procentach przebadanych przypadków. Inną kwestią jest wysoki poziom skomplikowania procedur odwoławczych często w bardzo błahych sprawach, jak tych dotyczących kart. Zdaniem Krzysztofa Pietraszkiewicza ma to jednak swoje uzasadnienie.

- W przypadku karty płatniczej, czy karty kredytowej w ten proces zaangażowani są, oprócz banku, agent rozliczeniowy, regionalna instytucja płatniczo-rozliczeniowa, dysponent bankomatu lub punktu akceptacji kart płatniczych. Wszystko się dodatkowo komplikuje, gdy procedura reklamacyjna przeprowadzana jest zagranicą.

Ekspert dodaje, że w przypadku reklamacji klientów decyzja arbitra dla banku jest zawsze wiążąca, natomiast klient ma jeszcze prawo do normalnego postępowania sądowego

W dalszej części rozmowy również o wysokim kursie franka szwajcarskiego, pomyśle regulacji spreadów i podatku bankowym.

Aby wysłuchać całej rozmowy "To banki wychodzą naprzeciw klientowi ", wystarczy kliknąć w ikonę dźwięku w boksie "Posłuchaj" w ramce po prawej stronie.

(dmc)