Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Anna Wiśniewska 12.02.2015

Fundusze europejskie: większa dotacja z UE na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Z 70 do 85 proc., tj. o ok. 60 mln zł, wzrosło dofinansowanie budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z budżetu Unii Europejskiej. Umożliwi to szybszą budowę trzech przystanków na linii Gdynia-Kościerzyna, które miały powstać w ramach dotacji z UE do 2020 r.
Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjneAktron / Wikimedia Commons

Pozytywna decyzja Komisji Europejskiej o zwiększeniu unijnego wkładu w projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z dotychczasowych 70 do 85 procent wpłynęła w czwartek - poinformował rzecznik prasowy PKM Tomasz Konopacki.
Przypomniał, że pierwotnie projekt PKM obejmował budowę do końca 2015 r. 18-kilometrowej linii kolejowej pomiędzy Gdańskiem-Wrzeszczem i Rębiechowem z ośmioma nowymi przystankami. Budowa trzech dodatkowych przystanków - tj. Gdańsk-Osowa, Gdynia-Karwiny i Gdynia-Stadion - na istniejącej już linii kolejowej 201 między Gdynią a Kościerzyną planowana była dopiero w II etapie, w ramach nowej perspektywy dofinansowania z UE do 2020 roku.
- Półtora roku temu, w związku ze zwiększeniem dotacji unijnych na przedsięwzięcia kolejowe, wystąpiliśmy do Komisji Europejskiej z odpowiednim wnioskiem o dofinansowanie budowy trzech przystanków PKM jeszcze w I etapie projektu. Mając ustne zapewnienia i deklaracje, że decyzja będzie pozytywna, ruszyliśmy już wcześniej z odpowiednimi pracami projektowymi - dodał Konopacki.
Budowa przystanku w Gdańsku-Osowej wkrótce ruszy
Dzięki temu, budowa przystanku w Gdańsku-Osowej rozpocznie się już w najbliższych tygodniach. Powstanie on w sąsiedztwie istniejącej stacji kolejowej, obsługującej pociągi regionalne. Przystanek w Gdańsku-Osowej ma być gotowy jeszcze w 2015 roku, równolegle z uruchomieniem całej linii PKM. Oba przystanki na terenie Gdyni, tj. Karwiny i Stadion, gdzie teraz nie ma żadnych peronów, powinny natomiast powstać najpóźniej do połowy 2016 roku.
Konopacki poinformował, że aktualny zaawansowanie prac przy budowie PKM wynosi ok. 90 proc.
- Obecnie trwa między innymi montaż ścian na wiatach - połowa przystanków już je posiada. Prace torowe przy nasypach powinny się zakończyć na początku marca. Są też prowadzone inne roboty wykończeniowe. Montowane są semafory i pozostałe elementy sterowania ruchem pociągów. W przyszłym miesiącu mają dotrzeć z bydgoskiej Pesy pierwsze dwie sztuki taboru do obsługi PKM - wyjaśnił rzecznik spółki.
Termin zakończenia budowy PKM to 30 kwietnia, a kolejne kilka miesięcy potrwają m.in. odbiory techniczne i testy. Otwarcie linii PKM planowane jest na 1 września 2015 r.

PAP, awi

/