Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Anna Borys 20.03.2015

Polskie kosmetyki na topie

W piątek rozpoczynają się w Bolonii Targi Kosmetyczne Cosmoprof Bolonia 2015. To największa tego rodzaju impreza na świecie.
Posłuchaj
  • O sukcesie polskiej branży kosmetycznej w Polskim Radiu 24 (Dariusz Kwiatkowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Uczestniczą w niej również polskie firmy, które zaprezentują  swoją ofertę w Pawilonie Narodowym, wyjaśnia Marianna Wartecka  ze spółki SPC House of Media, przygotowującej polską ekspozycję. W imprezie bierze udział kilka tysięcy wystawców, wśród nich stu z Polski. W Polskim Pawilonie  Narodowym swoje stoiska ma 25 przedsiębiorstw.

Dobrze wykorzystany program wsparcia

Polska jest obecnie 6 eksporterem kosmetyków w Europie. Zawdzięcza to nie tylko obecności przedsiębiorstw, reprezentujących  nad Wisłą światowych potentatów branży kosmetycznej, ale także dynamicznemu rozwojowi polskich firm.

Stał się on możliwy dzięki rządowemu programowi wsparcia, który przygotowało Ministerstwo Gospodarki. Jest on częścią większego projektu, mającego na celu udzielenie pomocy piętnastu branżom, uznanym za  kluczowe i rokujące nadzieję na dynamiczny rozwój, wyjaśnia Marianna Wartecka, której firma realizuje program na zlecenie ministerstwa. Dostała na ten cel około 5 milionów złotych na organizację  przedsięwzięć  służących promocji polskich firm . Głównie dotyczyło to targów i wystaw, w tym  organizowania  pawilonów narodowych. Osobny budżet  w wysokości ponad   20 milionów złotych miały  formy kosmetyczne  korzystające z programu. Mogły one otrzymać   75%  kosztów ponoszonych   w czasie realizacji swoich  przedsięwzięcia związanych  z programem.

Od trzech lat z ministerialnego programu wsparcia korzysta Laboratorium Kosmetyczne Dr. Irena Eris. Przyniosło  to wymierne rezultaty ocenia Olimpia Romanik starszy menedżer w tej firmie.  Dofinasowywane  było przede wszystkim uczestnictwo w targach.

Szansa na kontynuację

Firmy, które biorą udział  w programie Ministerstwa Gospodarki promującym branżę kosmetyczną  odnotowały  duży wzrost  sprzedaży za granicę. Takie wnioski płyną z ankiety przeprowadzonej  wśród przedsiębiorców przez SPC House Media. Wszystkie firmy zadeklarowały, że w ciągu ostatnich trzech lat  zwiększyły eksport. Kilkanaście  stwierdziło ,że ten wzrost przekroczył 30%. Były i takie, które wskazały, że sprzedaż za granicę zwiększyła  się o 100 %.

Przedsiębiorcy  mają  nadzieję ,że program będzie  kontynuowany w ramach unijnej perspektywy finansowej do roku 2020. Istnieją na to duże szanse, ponieważ Ministerstwo Gospodarki zaliczyło  branżę kosmetyczną do krajowych inteligentnych specjalizacji. Obecnie  w ministerstwie trwają prace nad założeniami nowego programu branżowego . Będzie on realizowany w ramach programu operacyjnego  "Inteligentny Rozwój".

Targi  Kosmetyczne Cosmoprof Bolonia  2015 potrwają do  poniedziałku  23 marca.

Dariusz Kwiatkowski