Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Anna Wiśniewska 02.04.2015

Warszawa: powstanie komputerowy model ruchu w mieście

Do połowy 2016 roku powstanie komputerowa mapa ruchu w stolicy i jej aglomeracji. Jak zapewnia wiceprezydent Jacek Wojciechowicz symulator ma przyczynić się m.in. do rozwoju połączeń komunikacji miejskiej czy lepszego planowania inwestycji drogowych.
Centrum WarszawyCentrum WarszawyPixabay.com

Wojciechowicz na czwartkowej konferencji prasowej w siedzibie Zarządu Dróg Miejskich poinformował, że w przyszłym tygodniu rozpoczną się badania ankietowe, pomiary ruchu pojazdów i liczby pasażerów komunikacji miejskiej w stolicy.
Badanie sposobów podróżowania warszawiaków
Warszawskie Badanie Ruchu rozpocznie się 8 kwietnia, a zakończy pod koniec czerwca br. Wiceprezydent wyjaśnił, że w tym czasie zebrane zostaną informacje o sposobach podróżowania warszawiaków po mieście np., o której wychodzą z domu do pracy, ile razy dziennie i z jakich środków komunikacji korzystają, czy jaki jest cel ich podróży. Sprawdzana ma być też liczba pasażerów komunikacji miejskiej, czy liczba samochodów na stołecznych ulicach. Sprawdzane będą także dane o ruchu pojazdów takich jak rowery, motocykle, samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe czy autobusy.
Wojciechowicz dodał, że oprócz samego miasta badanie dotyczyć też będzie stołecznych gmin ościennych.
Na konferencji poinformowano, że najistotniejszą częścią projektu będzie badanie ankietowe 17 tys. osób mieszkających w Warszawie i jej okolicach. Jak zapewniają przedstawiciele firmy PBS, która przeprowadzać będzie ankietę, badanie nie będzie długie, ponieważ potrwa 10 minut.
Różne scenariusze rozwoju sytemu transportowego miasta
W ramach warszawskiego badania powstanie też komputerowy model ruchu w mieście. Jak wyjaśnił Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej będzie to rodzaj symulatora. Bedzie to matematyczny zapis podróży, relacji transportowych Warszawy i jej otoczenia. Pokaże, jak warszawiacy podróżują i jak mogą podróżować - powiedział.
Szarata dodał, że dzięki symulatorowi jego użytkownicy będą w stanie przewidzieć różne scenariusze rozwoju sytemu transportowego miasta. Na przykład co się stanie jeśli zostanie zamknięty most, fragment ulicy, powstanie nowa linia tramwajowa. Dzięki temu urządzeniu będzie można także wiedzieć ilu nowych pasażerów może skorzystać z nowych środków komunikacji miejskiej, czy ile osób przesiądzie się z samochodów do autobusów czy do metra.

Bez symulatora nie będzie wsparcia z UE
Przedstawiciel Politechniki Krakowskiej dodał, że stworzenie takiego symulatora jest niezbędne do tego, by stolica mogła korzystać ze środków unijnych np. na rozwój komunikacji miejskiej.
Warszawskie Badanie Ruchu wykona konsorcjum PBS, Politechniki Warszawskiej i Politechniki Krakowskiej. Koszt projektu to ponad 1,8 mln zł.

PAP, awi

/