Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Agnieszka Jaremczak 29.04.2015

Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko. Wzrosną wydatki na transport kolejowy

Ponad 5 mld euro planuje się wydać na transport kolejowy w Polsce w latach 2014-2020 z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - poinformował wiceminister infrastruktury i rozwoju Sławomir Żałobka. To o ok. 0,5 mld euro więcej niż w latach 2007-2013.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i ŚrodowiskoProjekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i ŚrodowiskoPixabay

Powołując się na dokumentację Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 r.) wiceminister Sławomir Żałobka zapowiedział, że w latach 2014-2020 przewiduje się silniejsze wsparcie sektora kolejowego, morskiego, żeglugi śródlądowej oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego i intermodalnego.

Będą nowe platformy multimodalne
Do 2020 roku planowana jest rozbudowa i uruchomienie co najmniej 21 multimodalnych platform (przeładunkowych węzłów transportowych) na transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, z czego 10 ma powstać przy dużych aglomeracjach miejskich (Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście, Poznań, Warszawa, Wrocław, Sławków, Kraków), a pozostałe 11 m.in. w Braniewie, Ełku, Białymstoku, Strykowie i Medyce. Według wiceministra, planowana lokalizacja platform powinna pokrywać zapotrzebowanie na tego typu obiekty.
Sławomir Żałobka dodał, że w nowej perspektywie unijnej ponad 522 km torów na sieci TEN-T ma być zmodernizowanych i przebudowanych. Dzięki inwestycjom będzie możliwe zwiększenie prędkości pociągów i tym samym wzrost konkurencyjności kolei wobec innych środków transportu. Wiceminister zaznaczył, że planuje się też zakup lub modernizację taboru kolejowego.

Jakie priorytety inwestycyjne
Jako priorytety inwestycyjne w zakresie infrastruktury torowej na korytarzu północ-południe Żałobka wymienił m.in. prace na linii C-E 59 na odcinku Wrocław Brochów/Grabiszyn-Głogów-Zielona Góra-Szczecin Podjuchy o wartości 1 mld zł oraz na linii E 59 na odcinku Poznań Główny-Szczecin Dąbie o wartości 2,2 mld zł. Na korytarzu wschód-zachód planowane są prace m.in. na linii E 30 na odcinku Kędzierzyn Koźle-Opole Zachodnie o wartości ok. 0,3 mld zł. Żałobka zapowiedział poprawę dostępności od strony lądu dla ruchu towarowego do największych polskich portów morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu.
Wiceminister podał, że w nadchodzących latach Polska otrzyma jeszcze dodatkowo ok. 4,14 mld euro w ramach nowego instrumentu pod nazwą "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF).

Masa ładunków wyniosła ponad 9,6 mln ton
W Polsce masa ładunków przewiezionych w transporcie intermodalnym w 2014 r. wyniosła ponad 9,6 mln ton, czyli o ponad 11 proc. więcej niż w 2013 r. Przewożone są przede wszystkim towary w kontenerach. Polska ma ok. 4,66 proc. udział w przewozach kontenerów w Europie.
W minionych 10 latach potroiła się liczba firm obsługujących transport intermodalny; wzrosła z trzech w 2005 r. do 12 w 2014 r. Do największych operatorów należą: PKP Cargo (47 proc.), DB Schenker Rail Polska SA (21 proc.), Lotos Kolej (19 proc.) i CTL Logistics (4 proc.). - Ten rynek naprawdę idzie do przodu, o czym świadczy nasza silna pozycja w Europie, wzrost liczby przewożonych ładunków i operatorów, co oznacza, że cały czas jest miejsce dla spółek, które mogą myśleć o rozwijaniu biznesu - powiedział naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Regulacji Rynku Kolejowego Urzędu Transportu Kolejowego Michał Jaworski.

Gdańsk stawia na rozwój infrastruktury

Dziś największym w kraju węzłem intermodalnym jest Morski Port Gdańsk SA. Według prezesa zarządu spółki Doroty Raben wywiezienie towarów z gdańskiego portu zawsze musi odbywać się przy wykorzystaniu transportu intermodalnego. W porcie korzysta się ze wszystkich gałęzi transportu, ale przede wszystkim z drogowego i kolejowego. W ub.r. ok. 30 proc. ładunków zostało wywiezionych z portu koleją. Zapewniła, że z tego względu port inwestuje przede wszystkim w infrastrukturę.

Udział transportu intermodalnego w Polsce będzie się zwiększał

- Polska ma potężny potencjał rozwoju transportu intermodalnego. Widzimy duży wzrost, ale i tak jesteśmy jeszcze daleko za średnią europejską, jeśli chodzi o wykorzystanie kontenerów i idei transportu intermodalnego - ocenił prezes DB Schenker Rail Polska SA Marek Staszek. Jego zdaniem do rozwoju tego transportu w Polsce potrzebne są inwestycje w terminale, do których swobodny dostęp będą mieli wszyscy operatorzy. - Dziś mamy pod tym względem pewne kłopoty, bo sporo infrastruktury jest we władaniu spółek z Grupy PKP, gdzie możliwości dostępu innych graczy pozostają ograniczone - dodał.
W III Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2015 w Gdańsku w środę uczestniczyło kilkuset gości, głównie przedstawicieli portów morskich, centrów logistycznych, spółek kolejowych i samorządów.

PAP/asop