Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Borys 28.05.2015

ProOptiBeef: za pieniądze z UE nauka wspiera przemysł

Dobiega końca realizacja projektu pt. "Optymalizacja produkcji wołowiny w Polsce, zgodnie ze strategią "od widelca do zagrody, ProOptiBeef".
Posłuchaj
  • O korzyściach z programu ProOptiBeef w Porannych rozmaitościach radiowej Jedynki (Dariusz Kwiatkowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Jego realizacją zajęło się Konsorcjum Naukowo-Przemysłowe w skład którego weszli przedstawiciele: Szkoły Głównej Gospodarstwa  Wiejskiego w Warszawie, Uniwersytetu  Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, oraz Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego.

Wyższa opłacalność produkcji

W przedsięwzięciu uczestniczyło ponad dwustu hodowców, wśród nich był Tomasz Tymiński z miejscowości Bryki, koło Zambrowa na Podlasiu, który wyjaśnia dlaczego warto było wziąć udział w tym projekcie. - Testowaliśmy typowo mięsne rasy. Patrzyliśmy jaka jest opłacalność tej produkcji. Bardzo dobrze nam to wychodziło. Taka hodowla tak jak wszystko teraz w Polsce, ale trzeba coś robić. Raz jest lepiej, raz jest gorzej – mówi hodowca.

Program zapewnia lepszą cenę, bo producenci mają towar wyższej jakości do sprzedania. - Około 20 proc. mogliśmy spokojnie uzyskać więcej za nasze bydło projektowe – dodaje.

Nauka miała wspierać hodowców

Agnieszka Wierzbicka ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, kierownik projektu ProOptiBeef wyjaśnia, że celem nadrzędnym było wsparcie wiedzą, doświadczeniami naukowymi branżę hodowców. - Cel ten został osiągnięty – zapewnia.

Wołowina nadal jest dość droga. - W naszym projekcie przyjęliśmy założenie, żeby coraz więcej osób mogło kupować naszą wołowinę. Postanowiliśmy zastosować funkcję dojrzewania. Jest nadzieja, że będzie więcej wołowiny i będzie ona za niższą cenę – zapowiada rozmówczyni.

Liczne międzynarodowe kontakty

Projekt był finansowany z unijnego programu Innowacyjna Gospodarka, jego budżet wynosił około 40 milionów złotych. W czasie realizacji przedsięwzięcia nawiązano  kontakty z branżą mięsną i naukowcami z takich krajów, jak: Francja, Wielka Brytania, Irlandia , Stany Zjednoczone, Japonia i Australia.

Niebawem kolejny projekt

Powstała duża baza danych, dotycząca między innymi ocen konsumenckich wołowiny kulinarnej. Przyczyniło się to do tego, że Polska została zaproszona do udziału w realizacji większego projektu międzynarodowego, o nazwie EuroBeef. Również to przedsięwzięcie   będzie finansowane ze środków unijnych.

Dariusz Kwiatkowski, abo