Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Anna Wiśniewska 11.06.2015

Budowa dróg: jakie nawierzchnie mogą być stosowane w nowej perspektywie finansowej UE?

Firmy budowlane domagają się od MIR i GDDKiA rzetelnej analizy ekonomicznej ws. wyboru technologii dla planowanych do 2020 r. inwestycji drogowych. Resort zapewnia, że dywersyfikuje rodzaje nawierzchni, które mogą być zastosowane w nowej perspektywie finansowej UE.

Podczas czwartkowego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury przedstawiciele Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa (OIGD) oraz Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych (PSWNA) przedstawili analizy, z których wynika, że budowa dróg szybkiego ruchu w technologii asfaltowej jest tańsza, trwalsza i bardziej ekologiczna niż betonowej.

Barbara Dzieciuchowicz, szefowa OIGD przekonywała posłów sejmowej komisji infrastruktury, że "technologia asfaltowa ma zdecydowanie większy potencjał wykonawczy, jest bardziej przewidywalna i rozwojowa, niż technologia betonowa". - Wykonawcy (tej pierwszej technologii) są zdecydowanie lepiej przygotowani pod względem sprzętu, kadr i doświadczenia - podkreśliła. Poinformowała, że doświadczenie w budowie dróg ekspresowych i autostrad w technologii asfaltowej ma ponad 300 polskich firm, a w betonowej - tylko siedem.

- Technologia betonowa była do tej pory dość rzadko stosowana w Polsce. W związku z tym doświadczenia po stronie - zarówno rynku wykonawczego, jak i przede wszystkim inwestorów - za dużo nie ma - oceniła. Dzieciuchowicz zwróciła uwagę, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) nie wymaga od firmy referencji przy przetargach i wykazania się doświadczeniem w technologii betonowej.

Beton czy asfalt?

- GDDKiA, uzasadniając swoje plany budowy ponad 800 km dróg ekspresowych i autostrad w technologii betonowej, stwierdziła, że pozwoli to zaoszczędzić 635 mln zł. (...) Niezależne wyliczenia wskazują, że jest wręcz odwrotnie. Gdyby odcinki, które mają powstać w technologii betonowej - łącznie 809 km - wybudować w technologii asfaltowej, pozwoliłoby to wygenerować oszczędności na poziomie prawie 710 ml zł - mówili w czwartek przedstawiciele PSWNA.

Andrzej Wyszyński z PSWNA podkreślał ponadto, że niskie ceny ropy to szansa na budowę jeszcze tańszych dróg asfaltowych. - W ostatnim półroczu doszło do silnej przeceny ropy naftowej. W marcu 2015 r. notowania ropy spadły poniżej 50 dolarów za baryłkę, co oznacza przecenę o ponad 50 proc. w stosunku do cen z połowy 2014 r. - tłumaczył.

MIR: dywersyfikujemy rodzaje nawierzchni

Wicedyrektor departamentu dróg i autostrad w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Monika Bieniaszewska zapewniła, że MIR przeanalizuje dane przedstawione przez OIGD oraz PSWNA i odniesie się do nich. Oceniła, że zarówno nawierzchnie asfaltowe, jak i betonowe mają swoje wady i zalety. M.in. dlatego - jak wyjaśniła - tylko ok. 27 proc. dróg przewidzianych do realizacji w nowej perspektywie finansowej UE jest zaplanowanych do wybudowania w nawierzchni betonowej. - Dywersyfikujemy rodzaje nawierzchni, które mogą być zastosowane w przyszłej perspektywie - podkreśliła Bieniaszewska.

P.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Tomasz Rudnicki zapewnił o współpracy Dyrekcji z PSWNA. "Generalna Dyrekcja wprowadza nowe technologie asfaltowe" - zaznaczył. Rudnicki zapowiedział też, że GDDKiA przeanalizuje przedstawione przez PSWNA dane, zgodnie z którymi trwałość powierzchni asfaltowych wynosi 50 lat, a betonowych 30 lat. Doświadczenia GDDKiA - jak dodał - wskazują, że stosowanie recyklingu zarówno w jednej, jak i w drugiej technologii jest powszechne.

OIGD oraz PSWNA skierowała do posłów sejmowej komisji infrastruktury trzy wnioski. Chcą, by komisja zwróciła się do MIR i GDDKiA o analizę ekonomiczną dotyczącą doboru technologii dla planowanych do 2020 r. inwestycji drogowych. Ponadto postulują, by komisja zwróciła się do Ministerstwa Środowiska o analizę ws. wpływu technologii asfaltowej i betonowej na środowisko. Izba i stowarzyszenie chcą też, by komisja skierowała wniosek do MIR i GDDKiA o wprowadzenie w procedurze przetargowej możliwości składania ofert w dwóch wariantach nawierzchni - betonowej i asfaltowej.

W nowej perspektywie finansowej UE na budowę nowoczesnych dróg rząd chce przeznaczyć 93 mld zł. Pieniądze te będą pochodziły ze środków krajowych i unijnych.

PAP, awi