Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio
Małgorzata Byrska 02.10.2015

Jakie szanse daje międzynarodowy handel w Internecie? To większy dostęp do oferty dla klienta i łatwiejszy dostęp do rynku dla firm

Wygoda i o wiele większy asortyment – to główne zalety handlu internetowego. Polacy przekonują się do tej formy robienia zakupów, jednak zdecydowanie częściej korzystamy z oferty e-sklepów działających w naszym kraju. Między innymi ze względu na wysokie ceny zagranicznych przesyłek.
Posłuchaj
  • Dla polskich przedsiębiorców głównym atutem międzynarodowego handlu internetowego jest dostęp do o wiele większego rynku – podkreślają eksperci w radiowej Czwórce. (Dominik Oledzki, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Coraz chętniej robimy zakupy w Internecie. To trend zauważalny nie tylko w naszym kraju.

Globalny e-handel jest bezpieczny dla klientów

Handel elektroniczny, jego wolumen rośnie nie tylko na polskim rynku. I nie tylko coraz chętniej kupujemy w polskich sklepach, ale też sięgamy do zagranicznej oferty, do zagranicznych sklepów.

– Zwłaszcza, że jako konsumenci jesteśmy też dobrze chronieni. To znaczy, że jeżeli kupujemy np. w sklepie niemieckim, francuskim, czy hiszpańskim, to do tych umów znajdują zastosowanie polskie przepisy, czyli te, które jako konsumenci znamy bardzo dobrze. A dostępność tych towarów, ich wybór, jest dla nas jako konsumentów coraz szerszy, i już obecnie w pełni korzystamy z tego dobrodziejstwa, jakie wniósł handel elektroniczny – przekonuje mec. Witold Chomiczewski z Izby Gospodarki Elektronicznej.

Oryginalne, niepowtarzalne towary tylko w e-sklepach

Do zagranicznych sklepów internetowych zaglądamy przede wszystkim dlatego, że chcemy się wyróżnić – uważa profesor Mariusz Trojanowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.

– Szukamy rzeczy bardziej unikatowych. Weźmy choćby pod uwagę jedną z dominujących kategorii internetowego handlu, jaką jest odzież. Kupując odzież wiele osób chce się wyróżnić. Z tego wynika prosty wniosek, że jeśli zamiast zakupu czegoś, co jest łatwo dostępne, np. na kilku portalach w Polsce, dokona się zakupu za granicą – to właśnie kupimy coś, dzięki czemu się wyróżnimy. Po towary luksusowe też zresztą będziemy sięgali częściej za granicę niż do sklepów w Polsce – dodaje prof. Trojanowski.

Inaczej kupuje kobieta, inaczej mężczyzna

Ze sklepów internetowych zdecydowanie najczęściej korzystają ludzie młodzi. Jednak podejście kobiet i mężczyzn do tej formy zakupów nieco się różni.

– Mężczyzna bardzo się cieszy, kiedy dostaje już rzecz, którą kupił. Można by troszeczkę żartobliwie powiedzieć, że to tak jakby dostał prezent lub paczkę od św. Mikołaja. Rozpakowywanie paczki jest tym momentem, kiedy przeżywa on określone pozytywne emocje. U kobiet tym punktem emocjonalnym jest sam proces kupowania. Kobiety, co wykazują liczne badania, czują się wtedy dowartościowane, czują się po prostu dobrze. Że przejrzały określoną szeroką ofertę, wybrały coś i dokonały zakupu – tłumaczy ekspert z Uniwersytetu Warszawskiego.

I zapewne kobiety lepiej się czują, gdy sięgają do bogatszej oferty zagranicznej, można chyba zaryzykować taki wniosek

E-commerce czyli rynek bez granic dla firm

Dla polskich przedsiębiorców głównym atutem międzynarodowego handlu internetowego jest dostęp do o wiele większego rynku, zaznacza mec. Witold Chomiczewski:

– E-handel daje możliwość zaistnienia na rynku dużo większym niż polski, i wykorzystania tam tych doświadczeń, tych dobrych praktyk, które przedsiębiorca już rozwinął na terytorium rynku polskiego. A teraz może przenieść je z powodzeniem za granicę. Bo jeżeli pokonamy te bariery, i poświęcimy trochę czasu żeby poznać tamtejsze regulacje prawne, żeby przetłumaczyć swoją stronę internetową, stronę sklepu czy aplikacji mobilnej, aby też poznać jak funkcjonuje marketing na rynku innym niż rynek polski, ponieważ zawsze działania powinny być dostosowane do pewnych charakterystycznych zachowań na danym rynku – to warto to zrobić. Bowiem wówczas docieramy do dużo szerszej grupy, dajemy się poznać nie tylko jako przedsiębiorca polski, ale jako przedsiębiorca unijny – ocenia ekspert.

I jesteśmy wówczas w stanie w pełni skorzystać z tej szansy, jaką daje Unia Europejska dla przedsiębiorców, czyli swobodnego przepływu towarów i usług.

Dominik Olędzki, mb