Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Daniel Czyżewski 04.09.2019

Samoloty dla VIP-ów. Bartosz Kownacki: Niemcy pytają nas, jak zbudować flotę na naszym poziomie

- Niemcy, którzy też muszą zmienić flotę powietrzną, pytają się nas jak to zrobić, jak zbudować tę flotę, żeby być na tym poziomie, który dzisiaj my mamy - mówił na antenie radiowej Jedynki Bartosz Kownacki, poseł PiS, były wiceminister obrony. - Samoloty do przewozu władzy to jest zupełne "bizancjum" - stwierdził Czesław Mroczek, poseł PO i były wiceszef MON. 

Od początku transformacji ustrojowej Polską dążyła do NATO, do którego ostatecznie wstąpiła w 1999 roku. NATO ma dziś już inny kształt niż 20 lat temu, a coraz częściej pojawiają się głosy o potrzebie budowy europejskich sił zbrojnych, których zalążek już istnieje. 

Czytaj więcej
f 35 kielce pap 1200x660.jpg
Kielce światową stolicą obronności. Drugi dzień międzynarodowych targów

Sama polska armia się zmienia, nowe kierunki wyznacza kupowany przez nią (w ostatnich latach głównie w Stanach Zjednoczonych) sprzęt np. tarcza antyrakietowa Patriot czy nowoczesne myśliwce F-35.

Czesław Mroczek stwierdził, że obecny rząd nie zrealizował wielu potrzebnych zakupów. - Rząd Prawa i Sprawiedliwości bardzo długo niczego nie podpisywał poza samolotami do przewozu władzy, których kupiono 5 i czarterowanych są jeszcze 2, czyli 7 samolotów do przewozu władzy. Nie kupiono przecież śmigłowców, okrętów podwodnych, nie kupiono okrętów nawodnych - zaznaczył były wiceszef MON. - Samoloty do przewozu władzy to jest zupełne "bizancjum" (…) LOT od kilku lat realizuje bezpiecznie przewozy władzy, mamy czarterowane 2 samoloty, to w zupełności by wystarczało - dodał.

"Powietrzny punkt kierowania państwem"

Bartosz Kownacki zaznaczył, że zakupione samoloty są "powietrznymi punktami kierowania państwem". - Trochę dziwię się, że w taki sposób o tym rozmawiamy, używając słów takich jak "Bizancjum", "niepotrzebne", "nie należy". Są dwa modele wykorzystania samolotów vipowskich. Albo robi to przewoźnik stricte państwowy, czyli wojsko, albo przewoźnik cywilny. Cywilny przewoźnik ma wiele mankamentów. One są związane z kwestiami bezpieczeństwa. Z tym, że te samoloty, które zostały kupione, to tak naprawdę są powietrznymi punktami kierowania państwem. Te samoloty będą miały np. możliwość łączenia z powietrza do poziomu "tajne". Tego nie było nigdy w Polsce - tłumaczył polityk. - Niemcy, którzy też muszą zmienić flotę powietrzną, pytają się nas jak to zrobić, jak zbudować tę flotę, żeby być na tym poziomie, który dzisiaj my mamy - dodał.

Zapraszamy do wysłuchania całej audycji.

***

Tytuł audycji: Debata Jedynki

Prowadzi: Antoni Trzmiel 

Goście: Bartosz Kownacki (Prawo i Sprawiedliwość), Czesław Mroczek (Platforma Obywatelska)

Data emisji: 4.09.2019

Godzina emisji: 18.05

dcz/ag