Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Bartosz Chmielewski 16.02.2018

Kaja Draksler: improwizacja wymaga dobrego warsztatu kompozytorskiego

- Co do swobodnej improwizacji, uważam, trzeba mieć niezły warsztat kompozytorski, żeby grać ją dobrze. W muzyce improwizowanej chodzi przecież o formę, strukturę, brzmienie, orkiestrację, myślenie o czasie. O tym wszystkim musisz decydować, grając, więc jest to komponowanie tu i teraz - mówiła muzyczka i kompozytorka jazzowa Kaja Draksler.
Posłuchaj
  • Kaja Draksler o swojej działalności na przecięciu muzyki improwizowanej i komponowanej (Rozmowy improwizowane /Dwójka)
Czytaj także

David 1200.jpg
David Virelles. Gwiazda jazzu z Kuby

Słowenka jest jedną z wybijających się młodych pianistek sceny muzyki improwizowanej. Po swój pierwszy instument sięgnęła w wieku 3 lat, a było to zabawkowe pianino. - Kupili mi je rodzice. Sami nie byli muzykami. Mój tata umiał zagrać jakieś proste melodyjki, a ja zaczęłam je powtarzać. Rodzice zaczęli się zastanawiać, czy nie powinnam spotkać się z jakimś nauczycielem muzyki i posłali mnie do nauczycielki, która mieszkała w mojej rodzinnej wiosce. Miałam wtedy 4 lata - wspominała w Dwójce Kaja Draksler.

By rozwijać się muzycznie, bohaterka "Rozmów improwizowanych" wyjechała do stolicy swojego rodzinnego kraju - Lublany, gdzie uczyła się fortepianiu jazzowego. Później przeprowadziła się do Holandii, gdzie kontynuowała pianistykę jazzową i rozpoczęła studia z kompozycji klasycznej. - Magisterium robiłam już z kompozycji - tłumaczyła.

Dlaczego Kaja Draksler zdecydowała się na studia kompozytorskie? Kiedy w jej życiu pojawiły się jazz i muzyka improwizowana? Którego Polaka nazywa swym ulubionym żyjącym pianistą? O tym w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycj: Rozmowy improwizowane 

Prowadzą: Tomasz Gregorczyk i Janusz Jabłoński

Gość: Kaja Draksler (pianistka, kompozytorka)

Data emisji: 15.02.2018

Godzina emisji: 22.00 

pg/jp