Z perspektywy pasażerów pierwsze zauważalne zmiany dotyczą wymiany składów pociągów na nowe ciche i klimatyzowane modele. Jednak kluczowa dla komfortu podróżowania po torach rewolucja dokonuje się w centrali zarządzania kolejowym ruchem. Tam bowiem od dłuższego czasu wdrażany jest Europejski System Sterowania Pociągiem, ETCS, który sprawi, że maszyniści będą mogli sprawniej kierować swoimi maszynami. System obecnie wdrażany jest na dwóch poziomach.
- Pierwszy polega na tym, że przy torach, punktowo zostaną umieszczone specjalne urządzenia, które będą transmitowały dane lokomotywy pociągu odnośnie do zajętości toru i dozwolonej prędkości – wyjaśniał Krzysztof Łańcucki, rzecznik PKP. Rozwiązanie to skróci czas podejmowania decyzji przez maszynistę i poprawi płynność jazdy pociągów.
Drugi z poziomów tej systemowej rewolucji do lamusa odeśle jeden z symboli kolejowej nawigacji, czyli popularny semafor.
- Pozwoli na to specjalny moduł, który z lokalnego centrum sterowania, przez łączność cyfrową prześle wszystkie dane o trasie pociągu i wymaganiach technicznych bezpośrednio do lokomotywy – opowiadał Łańcucki.
Więcej na ten temat w nagraniu audycji.
bch