Czwórka
Przemysław Goławski
14.10.2011
Coolhunter, czyli jak być łowcą trendów
Przewidywanie tego co dziś i jutro może podobać się ludziom jest trudnym zadaniem. Nowe trendy i mody? To misja dla coolhuntera.
fot. Bartosz Bajerski
Posłuchaj
-
Wojciech Zdunek w Czwórce
Czytaj także
Gościem audycji jest Wojciech Zdunek, coolhunter z agencji marketingu szeptanego Streetcom.
- Naszym zadaniem jest podpatrywanie młodych ludzi, liderów opinii, trendsetterów i dokumentowanie tego, co oni robią – mówi Zdunek. Coolhunterzy, czyli po polsku analitycy trendów rynkowych, zajmują się obserwacją, wykrywaniem i przewidywaniem nowych trendów konsumenckich. W Polsce to młoda profesja. W Klasyfikacji Zawodów i Specjalności ujęto ją po raz pierwszy w 2010 roku.
Zawód jest bardzo dynamiczny, bo analizuje zachowania ludzi młodych – celem jest obserwacja i analiza zachowań osób w wieku od 12 do 30 lat. To grupa konsumencka najbardziej podatna na trendy i wytwarzająca większość rynkowych wzorców.
- Praca coolhuntera składa się z dwóch etapów. Pierwszy to przenikanie do konkretnego środowiska, obserwowanie ludzi, tego jak konsumują kulturę i jak codziennie żyją. To część bardziej "seksi" – podkreśla gość Czwórki. Drugi etap jest już żmudną analizą zdobytych danych i wyciągnięciem wniosków. – Całość trzeba zebrać w raport, czytelny dla producenta różnych produktów, który zlecił badania – dodaje Zdunek.
O tym, co jest cool i jak sprawdzać trendy dowiedzieć się można więcej słuchając dźwięku audycji.
pg