Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Przemysław Goławski 14.10.2011

Coolhunter, czyli jak być łowcą trendów

Przewidywanie tego co dziś i jutro może podobać się ludziom jest trudnym zadaniem. Nowe trendy i mody? To misja dla coolhuntera.
Coolhunter, czyli jak być łowcą trendówfot. Bartosz Bajerski

Gościem audycji jest Wojciech Zdunek, coolhunter z agencji marketingu szeptanego Streetcom.

- Naszym zadaniem jest podpatrywanie młodych ludzi, liderów opinii, trendsetterów i dokumentowanie tego, co oni robią – mówi Zdunek. Coolhunterzy, czyli po polsku analitycy trendów rynkowych, zajmują się obserwacją, wykrywaniem i przewidywaniem nowych trendów konsumenckich. W Polsce to młoda profesja. W Klasyfikacji Zawodów i Specjalności ujęto ją po raz pierwszy w 2010 roku.

Zawód jest bardzo dynamiczny, bo analizuje zachowania ludzi młodych – celem jest obserwacja i analiza zachowań osób w wieku od 12 do 30 lat. To grupa konsumencka najbardziej podatna na trendy i wytwarzająca większość rynkowych wzorców.

- Praca coolhuntera składa się z dwóch etapów. Pierwszy to przenikanie do konkretnego środowiska, obserwowanie ludzi, tego jak konsumują kulturę i jak codziennie żyją. To część bardziej "seksi" – podkreśla gość Czwórki. Drugi etap jest już żmudną analizą zdobytych danych i wyciągnięciem wniosków. – Całość trzeba zebrać w raport, czytelny dla producenta różnych produktów, który zlecił badania – dodaje Zdunek.

O tym, co jest cool i jak sprawdzać trendy dowiedzieć się można więcej słuchając dźwięku audycji.

pg