Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Karina Duczyńska 08.06.2011

BBoy Zajcew: To "zacna" i "wyczesana" inicjatywa MSZ

"Zonk", "obczajać", "afterek", czy "rozkmina" – to słowa, które znalazły się na nowym, bardzo multimedialnym portalu społecznościowym dla obcokrajowców w Polsce: "Do you know Polska".
BBoy Zajcew: To zacna i wyczesana inicjatywa MSZfot. Wojciech Kusiński



Portal "Do you know Polska" pokazuje nasz kraj z zupełnie innej strony. – Chcemy dotrzeć do ludzi w określonym wieku, z określoną energią i zainteresowaniami. Stąd taki pomysł – tłumaczy Jacek Major z Departamentu Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Na czym polega ten projekt? Załóżmy, że stronę odwiedza młody Brytyjczyk. Po pierwsze musi odpowiedzieć na jedno pytanie: Do you know Polska? Jeśli odpowie "Yes", zostanie poddany testowi. Innymi słowy powinien udowodnić, że zna Polskę.

– Pytamy na przykład o skrót MSZ. Jak rozwijają go młodzi Polacy? Moim skromnym zdaniem… – tłumaczy Major. – Jeżeli młody człowiek odpowie, że nie zna Polski, musi ją odkrywać: poznawać wyrażenia w naszym języku, oglądać zdjęcia. Można też wybrać trzecią opcję i do serwisu dodać własne fotografie bądź sformułowania. Oczywiście są one przez nas moderowane.

Od startu projektu do dziś internaucie zaproponowali już ponad 80 wyrażeń, kilkadziesiąt zdjęć.

A jak na taki rodzaj promowania Polski zareagował sam minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski? BBoy Zajcew, czyli Łukasz Zarębski, który dziś promuje portal, poznał go podczas konferencji. – Był bardzo zdziwiony takim pomysłem na serwis, a potem mile zaskoczony, że są młodzi ludzie w naszym kraju, którzy w fajny sposób starają się reprezentować swoją kulturę – opowiada Zajcew. – Przybiliśmy więc przysłowiową "piątkę". Zresztą minister Sikorski świetnie sobie poradził, odpowiadając na różne pytania w młodzieżowym slangu.

Zdaniem BBoya, młodzi obcokrajowcy znają głównie polskie sformułowania grzecznościowe, typu: "proszę", "dziękuję". Do tego oczywiście dochodzą określenia potocznie uznawane za wulgarne, których MSZ nie chce za państwowe pieniądze promować na oficjalnej stronie internetowej. – To fajna sprawa, że można poznać nasz kraj z zupełnie innej strony – mówi Zajcew i prognozuje, że nowy projekt trafi nie tylko do zagranicznych nastolatków, którzy chcą "ogarnąć Polskę", ale także do Polaków, którzy będą ciekawi co ministerstwo zrobiło.

Więcej o serwisie "Do you know Polska" słuchaj w audycji "Pod lupą" w Czwórce. Kliknij ikonkę dźwięku w ramce po prawej stronie artykułu.

(kd)