Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
migracja
migrator migrator 08.04.2010

Fuzja British Airways i Iberii. Zdrożeją bilety?

Linie lotnicze British Airways i hiszpańska Iberia podpisały umowę o fuzji - przewoźnicy poinformowali o tym we wspólnym komunikacie. Porozumienie jest warte 4,3 miliarda funtów. Po połączeniu, będą to trzecie największe linie lotnicze w Europie.

Linie lotnicze British Airways i hiszpańska Iberia podpisały umowę o fuzji - przewoźnicy poinformowali o tym we wspólnym komunikacie. Porozumienie jest warte 4,3 miliarda funtów. Po połączeniu, będą to trzecie największe linie lotnicze w Europie i szóste na świecie.

Podobnie jak w przypadku holdingu Air-France KLM, British Airways i Iberia będą obsługiwały loty oddzielnie. Każde z przedsiębiorstw zachowa też własną markę. Przedstawiciele British Airways zaprzeczają pogłoskom, by ceny za połączenia lotnicze po fuzji miały znacznie wzrosnąć.

Nowa grupa będzie miała nazwę IAG (International Airlines Group), ale obie firmy będą nadal działać samodzielnie pod własnym szyldem. Siedzibą grupy będzie Londyn, a właścicielem 55 proc. udziałów - udziałowcy BA.

Linie lotnicze, które zakładają, że wspólnie uda im się zaoszczędzić ponad 350 milionów funtów, nie wykluczają zwolnień. 14 tysięcy członków personelu pokładowego British Airways grozi strajkami. Nowy holding będzie oferował loty do 205 miast na świecie.

Szef BA Willie Walsh ocenia, iż IAG będzie dysponować łącznie 419 samolotami obsługującymi ponad 200 tras. Rocznie z jej usług skorzysta ok. 62 mln pasażerów.

BA współpracowała z Iberią od czasu, gdy hiszpański przewoźnik został sprywatyzowany w 1999 r. Wówczas to jego brytyjski partner przejął 13-procentowy pakiet udziałów. Obaj przewoźnicy należą do sojuszu linii lotniczych Oneworld.

Zarówno BA, jak i Iberia za obecny rok obrachunkowy najprawdopodobniej będą miały stratę; w przypadku BA zanosi się na to, iż będzie to najwyższa strata od sprywatyzowania linii w 1987 r.

Do IAG może przystać American Airlines, jeśli zgodzą się na to amerykańskie władze nadzorujące cywilny ruch lotniczy. Doniesienia z USA sugerują, iż nad fuzją zastanawiają się również US Airways i United Airlines.

 

 

tk, PAP