W województwie lubuskim odnotowano w odstępie zaledwie dwóch dni dwa wypadki na przejazdach kolejowych.
- 26 stycznia na niestrzeżonym przejeździe w Chociszewie kierowca ciężarówki wjechał wprost pod nadjeżdżający szynobus. 52-latek zginął na miejscu. Siła uderzenia była tak duża, że elementy kabiny ciężarówki rozsypane były w promieniu kilkuset metrów.
- Dwa dni później w Lubanicach również na niestrzeżonym przejeździe wprost pod nadjeżdżający szynobus wjechał 29-letni kierowca Volkswagena. Miał jednak więcej szczęścia, bo nic mu się nie stało - informuje młodszy aspirant Mateusz Sławek z Komendy Wojewódzkiej Policji w Gorzowie Wielkopolskim.
-
01:19 4.02 PRZEJAZDY 1.mp3 Wypadki na przejazdach kolejowych (Rozrusznik/PRK)
Znacie powiedzenie, że ktoś ma "więcej szczęścia, niż rozumu"? Dwaj inni kierowcy są tego idealnym przykładem.
Jeden z nich w środę 3 lutego w Polkowicach (województwo dolnośląskie) nie ustąpił pierwszeństwa lokomotywie i doszło do zderzenia. Tego samego dnia inny kierowca na przejeździe w Koszarówce koło Grajewa (województwo podlaskie) najprawdopodobniej zignorował czerwone światło i wjechał cysterną wprost pod nadjeżdżający pociąg relacji Gdynia - Białystok. Lokomotywa wypadła z torów, a w zdarzeniu lekko ranny został maszynista.
99 proc. wypadków na przejazdach kolejowych to wina kierowców
Zbyt szybka jazda, która kończy się taranowaniem rogatek, ignorowanie znaku "STOP" i czerwonych świateł przed przejazdem, omijanie zamkniętych półrogatek, to najczęstsze grzechy kierowców na przejazdach kolejowych – jednym tchem wymienia rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych Mirosław Siemieniec. Z tych powodów dochodzi do zdecydowanej większości wypadków w takich miejscach. Wystarczyłaby większa uważność, ostrożność i rozsądek, a udałoby się uniknąć wielu tragedii.
01:10 4.02 PRZEJAZDY 2.mp3 Co jest przyczyną wypadków na przejazdach kolejowych? (Rozrusznik/PRK)
Pamiętaj – Kodeks drogowy zabrania:
- objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone,
- wyprzedzania na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim,
- omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu,
- wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy.
Wyłamanie rogatek i koszty związane z naprawieniem szkody są mniejsze, niż Twoje życie. Jeśli kierowca z jakichś przyczyn utknie na przejeździe między zamkniętymi rogatkami, nie powinien wahać się je sforsować. Lekkie zarysowanie lakieru kosztuje znacznie mniej niż zderzenie z lokomotywą.
Jeżeli samochód zgasł nagle na torach i nie chce odpalić, należy o tym czym prędzej powiadomić dyżurnego ruchu. Na każdym przejeździe znajdziesz żółte naklejki (na wewnętrznej stronie krzyża św. Andrzeja albo na napędach rogatek) z numerami przejazdu.
W przypadku zdarzenia zagrażającego zdrowiu lub życiu należy szybko zadzwonić pod numer 112, opisać sytuację i podać numer przejazdu. Wtedy dyspozytor może szybko przekazać informację dyżurnemu ruchu, a ten wstrzymać ruch pociągów na danym odcinku.
00:51 4.02 PRZEJAZDY 3.mp3 Żółte naklejki na przejazdach (Rozrusznik/PRK)
Coraz mniej wypadków na przejazdach
Na szczęście dane dotyczące wypadków na przejazdach kolejowych z roku na rok są coraz lepsze. W 2020 roku doszło w tych miejscach do 140 wypadków, w których zginęły 32 osoby. Rok wcześniej były to 163 zdarzenia, w których życie straciło 37 osób.
Mniejsza liczba wypadków to m.in. skutki modernizacji infrastruktury kolejowej i budowy bezkolizyjnych skrzyżowań dróg z torami. Dodatkowo PKP prowadzą od kilkunastu lat kampanie informacyjne i edukacyjne. Jedną z nich jest "Bezpieczny przejazd - szlaban na ryzyko!".
01:00 4.02 PRZEJAZDY 4.mp3 Jak zachowywać się bezpiecznie na przejazdach? - kampanie informacyjne (Rozrusznik/PRK)
-
Przed przejazdem zatrzymaj się i upewnij, że możesz bezpiecznie przejechać przez tory. Opóźni Cię to o 5 sekund, ale może uratować życie. Nie pozwól, abyś spiesząc się do pracy, nie dotarł przed czasem na tamten świat.
Patryk Michalski
CZYTAJ TAKŻE: