Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 12.03.2021

Szwajcarski ser

Często narzekamy na stan polskich dróg. Czy rzeczywiście mamy na co? Dziś sprawdzamy co zrobić, jeśli przez dziurę na jezdni uszkodzimy samochód oraz jak znaleźć winnego. Czy masz szansę na naprawę auta z państwowych pieniędzy?  

Zima asfalt nam zawija

Na przełomie zimy i wiosny niektóre odcinki dróg usiane są dziurami, których ilość zawstydzić może nawet szwajcarskie sery. Co roku, po zimie w drogach tworzą się liczne wyrwy. Do momentu ich naprawy przez drogowców powinniśmy być szczególnie ostrożni, gdyż jak zaznacza Mariusz Zmysłowski z autokult.pl – w takich warunkach nie trudno o uszkodzenie auta.

Posłuchaj
00:43 dziury 1.mp3 Gdzie spodziewać się dziur? (Wysokie Obroty/PRK)

-

Trudno przewidzieć, w którym miejscu pojawi się dziura. Często natrafiamy na nią tam, gdzie wydawałoby się - nie powinniśmy, np. na niedawno odnawianych odcinkach. Najwięcej wyrw spotyka się na drogach lokalnych, często zniszczonych przez ciężki sprzęt rolniczy oraz na dużych, miejskich ulicach. 

Co jest źródłem nowych ubytków?

Wielu kierowców zastanawia się jak to jest możliwe, że jeszcze kilka tygodni temu dziur nie było, a teraz są? Dlaczego pojawiają się po zimie?

Posłuchaj
00:44 dziury 2.mp3 Dziury w jezdni - czy to wyłącznie wina ciężkiego sprzętu? (Wysokie Obroty/PRK)

Powodem są przede wszystkim warunki atmosferyczne. Jeśli nawierzchnia jest popękana, wnika w nią woda, która zamarzając rozsadza drogę. Do uszkodzeń przyczyniają się również sypane podczas mrozów przez drogowców chemia i sól. Ponadto znaczącym czynnikiem jest obciążenie powierzchni przez ciężkie samochody - takie auta potrafią wyrwać cały fragment nawierzchni.  

Jak nie dać się złapać?

Brytyjscy eksperci przeprowadzili badania wskazujące, że użytkownicy dróg wykonują bardzo niebezpieczne manewry, aby uniknąć wjechania w dziurę. Jak powinniśmy się zachować, aby ominąć wyrwę bezpiecznie dla nas i innych uczestników ruchu?

Posłuchaj
00:43 dziury 3.mp3 Dziury na pół pasa. Jak przetrwać? (Wysokie Obroty/PRK)

-

Przede wszystkim powinniśmy jechać zgodnie z przepisami – mamy wtedy szansę zahamować. Ponadto zachowujmy bezpieczny odstęp od poprzedzającego pojazdu. W sytuacji, w której kierowca przed nami zahamuje gwałtownie przed dziurą, unikniemy zderzenia.

Co zrobić, aby nasze auto jak najmniej ucierpiało, gdy kontakt z dziurą jest nieunikniony?

Posłuchaj
00:37 dziury 4.mp3 Nie hamuj przed dziurą! (Wysokie Obroty/PRK)

Jeśli już wiemy, że wjedziemy w dziurę –naciskamy hamulec. Bardzo ważne jest jednak to, żeby hamowanie kontynuować do samej dziury i odpuścić tuż przed nią. Pozwoli to uniknąć uszkodzenia zawieszenia lub felgi, które może się przydarzyć, gdy nie puścimy hamulca.

Awarie po wjeździe w dziurę

Liczba dziur na polskich drogach i ulicach w miastach na przełomie zimy i wiosny jest bardzo duża. Można mówić o milionach punktowych utrudnień. Jakie elementy samochodu są najbardziej narażone na uszkodzenia?

Posłuchaj
00:38 dziury 6.mp3 Awarie spowodowane dziurami (Wysokie Obroty/PRK)

Najszybciej zauważymy problem z oponą lub felgą. Jak zauważa nasz ekspert uszkodzenia zawieszenia mogą dać się we znaki później.

Warto wiedzieć, że szkoda spowodowana stanem drogi nie jest zwykle winą kierowcy. Co powinniśmy zrobić, gdy wpadniemy w dziurę?

Posłuchaj
01:27 TARCZYŃSKI WINA ZARZĄDCY.mp3 Co zrobić jeśli uszkodzimy sobie pojazd? Marcin Tarczyński Polska Izba Ubezpieczeń (Wysokie Obroty/PRK)
 

-

Najlepiej od razu zjechać na bok, a następnie sfotografować dziurę oraz elementy samochodu, które uległy zniszczeniu. Idealnie byłoby mieć świadka, który opisze zdarzenie i potwierdzi przyczynę uszkodzeń. Jeszcze lepszym dowodem jest notatka strażnika miejskiego, choć jej zdobycie jest trudne do osiągnięcia. Pamiętajmy, że podstawą di uznania szkody jest dokładna dokumentacja całego zdarzenia. Możemy się starać wtedy o odszkodowanie u zarządcy danej drogi.

Posłuchaj
00:34 dziury 8.mp3 Kto zarządza drogami? (Wysokie Obroty/PRK)

Kto jest winien uszkodzeniom?

W zależności od drogi zarządcą może być GDDKiA , zarząd województwa, gminy lub nawet (w przypadku dróg osiedlowych) wspólnoty mieszkaniowe. Odpowiedzialność ponosi właściciel terenu. 

Bywa również i tak, że ubytek jest oznakowany, a kierujący pojazdem zagapi się i uszkodzi swój pojazd. Co w takim przypadku zrobić? Radzi Marcin Tarczyński z Polskiej Izby Ubezpieczeń:

Posłuchaj
01:26 TARCZYŃSKI WINA KIEROWCY.mp3 Uszkodzenie spowodowane winą kierowcy. Co robić? (Wysokie Obroty/PRK)

Warto zatem nie oszczędzać i oprócz obowiązkowej polisy OC, kupić także autocasco oraz assistance, może nigdy się nie przydać. Ale jeśli się okaże inaczej, to koszty mogą okazać się zbyt wysokimi dla domowego budżetu.

R. Kilen, K.Choroszucha

CZYTAJ TAKŻE: