Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 18.04.2021

Diesel w odwrocie?

Przyszłość samochodów z silnikami wysokoprężnymi jest niepewna - widać to nie tylko na zachodzie Europy, ale i w naszym kraju. Dane Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego wskazują, że w styczniu zarejestrowano w Polsce najmniej nowych aut z silnikami wysokoprężnymi od osiemnastu lat.

W styczniu 2021 roku w Polsce zarejestrowano ponad 32 tys. nowych samochodów osobowych. Zaledwie 18 proc. z nich to auta wyposażone w silnik Diesla. Według danych IBRM Samar, to najniższy udział silników wysokoprężnych od stycznia 2003 r.

Czy możemy już mówić o „śmierci” diesla?

Wiadomości o niej są zdecydowanie przesadzone, natomiast „stan pacjenta jest ciężki” – przyznaje Dariusz Balcerzyk z Samaru. – W statystykach widać, że po okresie zachwytu tą technologią, szczególnie w drugiej połowie lat 90. i pierwszej dekadzie lat dwutysięcznych, odchodzi się w Europie od diesla. W 1990 roku udział diesla w europejskim rynku wynosił mniej niż 14 proc., natomiast w rekordowym dla tego typu silników roku 2011 było to już ponad 55 proc. udziału w sprzedaży nowych samochodów – tłumaczy ekspert IBRM Samar.

Z czego może wynikać odwrót od silników Diesla i jaka czeka je przyszłość?

Mówi Damian Śmigielski, ekspert motoryzacyjny:

Posłuchaj
01:13 Damian Śmigielski o dieslu.mp3 Odwrót od diesla (Na luzie/PRK)

Diesel w samochodach osobowych pojawił się stosunkowo niedawno. Wcześniej, przez wiele lat sprawdzał się przede wszystkim w transporcie ciężkim. Osobówki wyposażano głównie w silniki benzynowe. Dlaczego? – Diesle były dosyć powolne, słabe, a na dodatek klekotały – wyjaśnia Dariusz Balcerzyk.

Posłuchaj
00:30 Dariusz Balcerzyk – diesel był poprawiany.mp3 Zachwyt nad dieslem (Na luzie/PRK)

Aktualnie sprzedaż nowych samochodów z silnikami diesla spada. Pozycja tych używanych wydaje się na razie niezagrożona.

Tutaj udział diesla jest znacznie większy, choć też już widać zmiany – mówi Dariusz Balcerzyk z Samaru. – Te auta stają się coraz bardziej skomplikowane technicznie – to może być też dość paradoksalny przyczynek do zakończenia kariery diesla. Kiedyś ich zaletą była długowieczność, prosty serwis, ale staje się to jednak przeszłością. Diesle, które są coraz bardziej skomplikowane, nie odznaczają się już taką trwałością, jak ich poprzednicy – dodaje ekspert.

Złożoność aut z silnikami wysokoprężnymi nie bierze się jednak znikąd. Związane jest to ze spełnianiem coraz bardziej wygórowanych norm dotyczących ochrony środowiska.

Posłuchaj
01:13 Dariusz Balcerzyk – skomplikowany diesel.mp3 Skomplikowanie silników Diesla (Na luzie/PRK)

Diesel wciąż sprawdza się znakomicie w transporcie ciężkim – głównie ze względu na spalanie, które w dalszym ciągu jest najniższe spośród wszystkich dostępnych napędów. Diesel narodził się w transporcie i prawdopodobnie przetrwa w tej części motoryzacyjnego rynku jako napęd do dużych ciężarówek i samochodów dostawczych. 

Czy warto wybrać silnik diesla? Zależy to od sposobu eksploatacji.

Posłuchaj
00:49 Dariusz Balcerzyk – co dla mnie.mp3 Jaki napęd będzie dla Ciebie najlepszy? (Na luzie/PRK)

W przypadku poszukiwania auta do jazdy po mieście, można dać szansę któremuś z napędów uchodzących za ekologiczne – np. elektrycznemu, którego ładowanie nie powinno stanowić dużego problemu. Taki samochód zapewni też możliwość korzystania z udogodnień, do których należy m.in. jazda po buspasie.

Jeśli jednak bierzemy pod uwagę pokonywanie wielokilometrowych tras, a do objętych obostrzeniami centrów miast, zaglądać będziemy rzadko lub wcale, diesel wciąż będzie bardzo rozsądnym wyborem.


P.Bedliński


CZYTAJ TAKŻE: