Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 27.04.2021

Szlaban na głupotę!

Przejazdy kolejowe to newralgiczne miejsca na drogowej mapie Polski. Wciąż dochodzi na nich do tragicznych wypadków z udziałem kierowców. Dziś podajemy przepis na bezpieczne pokonanie przejazdu kolejowego [ZAPISZ PROPORCJE SKŁADNIKÓW!]

Dobra wiadomość jest taka, że w pierwszym kwartale 2021 roku liczba tragicznych zdarzeń na przejazdach kolejowych była znacznie mniejsza, niż w tym samym czasie w roku ubiegłym - mówi Mirosław Siemieniec z PKP Polskich Linii Kolejowych. W pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku odnotowano jedynie 7 tragicznych zdarzeń, podczas gdy rok temu było ich aż 17!

Posłuchaj
00:44 przejazd 1.mp3 Wypadki na przejazdach - statystyka pierwszego kwartału (Wysokie Obroty/PRK)

Jaki jest przepis na bezpieczne pokonanie przejazdu kolejowego?

  • po pół szklanki rozwagi i zdrowego rozsądku,
  • łyżka spokoju,
  • szczypta wyobraźni,
  • pod żadnym pozorem nie dodawaj pośpiechu!

Najczęstszą przyczyną wypadków jest ignorowanie znaku STOP oraz czerwonych świateł zabraniających wjazdu na tory. Głównymi grzechami (śmiertelnymi!) polskich kierowców w kontekście przejazdów kolejowych jest próba przejechania na opadających rogatkach i omijanie slalomem zamkniętych zapór. To głupota i skrajna nieodpowiedzialność! Świadomość zagrożeń na szczęście systematycznie rośnie.

Posłuchaj
00:38 przejazd 2.mp3 Wsparcie bezpieczeństwa na przejazdach (Wysokie Obroty/PRK)

-

W okolicach przejazdu kolejowego wydarzyć może się wszystko. Jak pomóc kierowcy, który utknął pod szlabanami? Jak ostrzec kolejarzy?

Każdy przejazd kolejowo-drogowy ma indywidualny numer, który możemy znaleźć na żółtych naklejkach w pobliżu torowiska. Obok znajdują się też telefony alarmowe, gdybyś jakimś cudem (choć w stresie wszystko jest możliwe) zapomniał o numerze 112. Z żółtych naklejek możemy skorzystać nie tylko w sytuacji zagrożenia - informuje Mirosław Siemieniec z PKP Polskich Linii Kolejowych.

Posłuchaj
01:05 przejazd 3.mp3 Pomoc w nagłych sytuacjach (Wysokie Obroty/PRK)

Znak STOP postawiony jest na przejeździe w konkretnym celu. To nie fanaberia drogowców i próba zrzucenia odpowiedzialności z kolejarzy. Wszystkim bowiem zależy, aby uratować maksymalnie dużo żyć. Tobie chyba też, prawda?


R. Kilen


CZYTAJ TAKŻE: