Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 17.05.2021

Co zrobić ze zużytymi oponami?

Jaka opona jest, każdy widzi. Bez względu na rodzaj – sezonowa czy całoroczna – po pewnym czasie staje się łysa i trzeba ją wymienić. Co zrobić, aby gumy służyły nam jak najdłużej? Jak pozbyć się starych i niepotrzebnych opon?

Zużyte ogumienie to olbrzymi problem środowiskowy. Tysiące opon każdego dnia ląduje w lasach i przydomowych piecach. Matka Ziemia zdecydowanie nie jest zadowolona z takich prezentów.

- Tyle zanieczyszczeń jest na świecie. Spalenie dwóch opon nie może mieć żadnego znaczenia! – pomyślało 5 miliardów ludzi.

Tomasz Baran, naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Miasta w Dębicy mówi o tym, dlaczego opon nie wolno wyrzucać do lasów lub palić w ogniskach i piecach:

Posłuchaj
00:38 BARAN 2.mp3 Czego nie robić o oponami? (Na luzie/PRK)

-

Zużytego ogumienia nie można ot tak wyrzucić! Gdzie powinno ono trafić?

Posłuchaj
00:44 BARAN 3.mp3 Co zrobić ze zużytymi oponami (Na luzie/PRK)

– Niepotrzebne i zużyte opony zawsze można zostawić w warsztacie – przypomina Jacek Żołądź z serwisu ogumienia.

Posłuchaj
00:20 ŻOŁĄDŹ 4.mp3 Jaki jest koszt utylizacji opon? (Na luzie/PRK)

Co można zrobić ze zużytą oponą? Czy można wykorzystać ją inaczej, niż na kole samochodu?

Posłuchaj
00:32 BARAN 5.mp3 Co firmy robią ze zużytymi oponami? (Na luzie/PRK)

00:39 BARAN 6.mp3 Ponowne wykorzystanie zużytej opony (Na luzie/PRK)

- mówił Tomasz Baran, naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska dębickiego Urzędu Miasta.

Niemal przy każdej wymianie badamy stan naszych opon (a przynajmniej powinniśmy to robić). – Jeszcze jeden sezon pociągną. Nie ma tragedii – mówimy.

Jeżeli gumy mają więcej niż 10 lat – już swoje odsłużyły i zdecydowanie czas na wymianę. W sytuacji, gdy opona jest młodsza, powinniśmy zbadać głębokość jej bieżnika wartość graniczna to 1,6 mm dla opon letnich i 4 mm dla zimowych. Jazdę na całkowicie gładkich, łysych oponach zostawmy specjalistom z F1 – tam sprawdzą się idealnie.

Wymieniajmy gumy tylko wtedy, gdy rzeczywiście jest to potrzebne. Nie popadajmy w skrajności – nowy komplet raz na pół roku lub raz na 15 lat to  zdecydowanie nienajlepsze rozwiązanie.

Musimy znaleźć równowagę między kwestią bezpieczeństwa na drodze i ekologią - w obu przypadkach mowa bowiem o naszym „być albo nie być”.


Konrad Choroszucha


CZYTAJ TAKŻE: