Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 29.05.2021

Wyprzedzanie - jak robić to dobrze?

„Nie masz czym, to nie wyprzedzaj” – walka kogutów na drodze trwa. Jedni nie chcą dać się wyprzedzić, drudzy wykonują manewr zbyt wolno i bezmyślnie. Jak prawidłowo wyprzedzać, aby nie zagrażać sobie i innym?

To jeden z częściej stosowanych, ale również najbardziej niebezpiecznych manewrów drogowych – aby go wykonać zwiększamy prędkość, co w połączeniu z brawurą, złą oceną sytuacji lub niedostateczną widocznością może być tragiczne w skutkach.

Jak wyprzedać, aby nie zagrażać innym uczestnikom ruchu?

Na wstępie należy zaznaczyć, że wyprzedzanie to nie tylko klasyczna zmiana pasa ruchu z włączonym kierunkowskazem oraz powrót na swój pas. Jak przypomina nasz gość, Adam Bernard, instruktor ze Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault na Torze Modlin – mianem tym określa się każde przejechanie obok auta poruszającego się w tym samym kierunku co my.

Posłuchaj
01:12 wyp 1.mp3 Wyprzedzanie to bardzo złożony manewr! (Wysokie Obroty/PRK)

Wyprzedzanie towarzyszy nam na codzień. Kierując się rutyną, kierowcom zdarza sie podchodzić do niego nieostrożnie, a czasami wręcz lekkomyślnie.

Jakie są najważniejsze zasady właściwego wykonania manewru?

Przede wszystkim powinniśmy upewnić się, że możemy bezpiecznie rozpocząć i zakończyć wyprzedzanie. W przypadku manualnej skrzyni biegów – zredukujmy bieg. Jadąc automatem wciśnijmy gaz do podłogi i wykonajmy tzw. kickdown. Manewr powinien być wykonany na tyle sprawnie, by trwał jak najkrócej.

Posłuchaj
00:49 wyp 2.mp3 Jak poprawnie wykonać manewr? (Wysokie Obroty/PRK)

Gdzie rozpoczyna się wyprzedzanie? W głowie! Analiza niebezpieczeństw i wybór właściwego momentu na jego rozpoczęcie może uratować życie – refleks i szybkość działania są istotne, ale to cierpliwość okazuje się ważniejsza.


Przy wyprzedzaniu kluczowe są również widoczność i widzialność – to na ich podstawie należy określić miejsce i moment rozpoczęcia manewru. Nie podejmujmy działań w sytuacji, gdy nie mamy przed sobą wystarczająco długiego i pustego odcinka drogi.

Upewniliśmy się, że mamy odpowiednio dużo miejsca, wyeliminowaliśmy wszystkie czynniki ryzyka – zaczynamy wyprzedzanie.

Kiedy i jak zjechać z powrotem na swój pas, aby nie tylko rozpocząć, ale i zakończyć manewr bezpiecznie?

Pamiętajmy o odległościach! Nie należy zjeżdżać zbyt blisko wyprzedzanego samochodu – kierujący może mieć wtedy wrażenie, że zajeżdżamy mu drogę. Powinniśmy zapewnić tyle miejsca, aby nie zaburzyć komfortu jazdy pojazdowi zostającemu za nami.

Posłuchaj
00:52 wyp 5.mp3 Kiedy zjechać na prawy pas? (Wysokie Obroty/PRK)

Nie bez znaczenia jest również zachowanie wyprzedzanych. Nie powinni oni zwiększać swojej prędkości – dzięki temu ułatwią sprawne i bezpieczne wykonanie manewru.

Pamiętajmy również o tym, że droga hamowania odpowiada kwadratowi wzrostu prędkości!

Jadąc dwa razy szybciej, hamujemy cztery razy dłużej!

Nie ma znaczenia jak dobrym samochodem się poruszamy. Droga hamowania „super-auta” wyposażonego w niesamowite tarcze i klocki hamulcowe może się różnić o zaledwie 1-1,5 metra od tej, którą osiągnie Punto pana Staszka spod siódemki. Nawet najnowocześniejszy samochód nie jest w stanie na sygnał zatrzymać się w miejscu.

Nasz ekspert, Adam Bernard, instruktor ze Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault na Torze Modlin, zwraca uwagę na podstawowe różnice między czasem reakcji mierzonym podczas testu sprawdzającego, a tym w realnych warunkach drogowych. Droga hamowania pojazdu podawana w danych technicznych różni się od drogi realnej drogi jego zatrzymania.

Posłuchaj
01:25 wyp 4.mp3 Hamowanie - czas reakcji (Wysokie Obroty/PRK)

-


Najtrudniej i najniebezpieczniej jest w terenie zabudowanym. Często dochodzi tam do wyprzedzania na przejściu dla pieszych i na skrzyżowaniach, co stanowi szczególne zagrożenie i jest całkowicie niedopuszczalne! Nigdy nie wiemy, czy przed samochodem, który chcemy wyprzedzić nie kryje się pieszy stawiający krok na jezdni.

Posłuchaj
00:50 wyp3.mp3 Wyprzedzanie w terenie zabudowanym (Wysokie Obroty/PRK)

Bez wątpienia wyprzedzanie to bardzo przydatny manewr – nikt nie ma ochoty ciągnąć się 30km/h za traktorem, przemierzając właśnie nowiutką, gładką drogę w terenie niezabudowanym. Pamiętajmy jednak, aby zawsze na pierwszym miejscu stawiać rozwagę i bezpieczeństwo –znacznie lepiej uzbroić się w cierpliwość, niż kosztem kilku minut stracić życie.

R. Kilen


CZYTAJ TAKŻE: