Sieć drogowa w Hiszpanii to aż 165 tysięcy kilometrów dróg, z czego 12,5 tysiąca to wysokiej jakości autostrady. Co mówią o nich Hiszpanie, Włosi i Portugalczycy?
Wygoda? Chętnie! Opłata? Niekoniecznie!
Mając do wyboru przejazd długim odcinkiem autostrady za przysłowiowe „trzy dyszki” lub tłuczenie się lokalnymi, zakorkowanymi drogami, większość mieszkańców półwyspu Iberyjskiego oraz Włochów wybierze drugą opcję. Wolność Tomku w swoim domku! Mają do tego prawo!
Problem w tym, że nieużywana sieć autostradowa po prostu niszczeje.
Założenie było proste: ludzie korzystają z autostrad i płacą na ich bieżącą naprawę. Niestety plany mijają się z rzeczywistością. Swoje dołożyła pandemia COVID-19 oraz związany z nią spadek mobilności społeczeństwa. Problem spędza sen z powiek nie tylko drogowcom, ale i lokalnym samorządom, które od kilku lat są zmuszone same zapewnić środki na utrzymanie tras.
– Korzystając z auta, wnosimy do państwa znacznie więcej, niż otrzymujemy – mówi Antonio Lucas, Dyrektor RACE ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Według badania RACE 75 proc. kierowców odrzuca możliwość płacenia za korzystanie z autostrady, a ośmiu na dziesięciu badanych twierdzi, że szukałoby alternatywnych tras.
/
Brak odpowiedniej infrastruktury grozi samorządom sankcjami ze strony państwa. Rodzi to szereg napięć na linii Madryt - lokalne parlamenty w poszczególnych regionach kraju.
Mario Arnaldo, Szef Europejskiej Zrzeszonej Organizacji Motoryzacyjnej na rzecz Obrony Kierowców podkreśla, że infrastruktura jest podstawową usługą publiczną, za którą płacić muszą wszyscy – nie tylko ten, kto z niej korzysta.
Jak sytuacja wygląda w Polsce? Czy korzystacie z płatnych odcinków autostrad? A może szukacie alternatywnych, lokalnych dróg?
Dajcie znać w aplikacji PRK lub na stronie internetowej!
ŁS
CZYTAJ TAKŻE:
Źródło: https://motor.elpais.com/actualidad/autovias-de-pago-el-efecto-rodeo-la-muerte-en-carretera-y-otras-dudas/