Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 19.07.2021

Za 500 metrów skręć w lewo!

Czerwone, żółte, zielone... Ze strzałką w prawo, w lewo, na wprost, a czasem - o zgrozo! - w lewo z jakąś kreską u dołu... Można się pogubić! Dziś o bezpiecznym skręcie w lewo.

Wykonując manewr skrętu, najważniejsze jest to, abyś upewnił się co widzisz przed sobą!

Strzałka do skrętu w lewo pozwala zarówno skręcić, jak i zawrócić. Jeżeli jednak przy skrzyżowaniu ustawiony jest znak zakazujący zawracania, wówczas możliwa jest jedynie ta pierwsza opcja. Banalnie proste? Kierowcy często jednak zapominają o tej zasadzie.

Sytuacja staje się bardziej skomplikowana, gdy pojawia się sygnalizator świetlny S3a. Wyświetla on bowiem sygnały czerwone, żółte i zielone z kombinacją strzałek. W tym przypadku strzałka zielona nie oznacza jednak warunkowego pozwolenia na jazdę, a umożliwia jazdę bezkolizyjną.

Sygnalizator S3/ domena publiczna Sygnalizator S3/ domena publiczna

Co kluczowe, strzałki na sygnalizatorze S3 oznaczają, że przemieszczanie się jest możliwe tylko we wskazanym kierunku. Przy strzałce w lewo, dozwolona jest tylko jazda w lewo – bez możliwości zawracania! Zawrócić wolno Ci tylko w sytuacji, gdy sygnalizator wskazuje strzałki w lewo i w dół.

Jak to wygląda w rzeczywistości? O tym nasz ekspert, Mateusz Lubczański z portalu Autokult:

Posłuchaj
00:42 LUBCZAŃSKI 1 (online-audio-converter.com).mp3 Skręt w lewo w praktyce (Na luzie/PRK)

Warto wiedzieć, że zawsze w okolicy skrzyżowania z sygnalizatorem S3 zezwalającego wyłącznie na skręt w lewo znajdziemy miejsce do bezpiecznego zawrócenia. Zwykle będzie to zawrotka tuż przed skrzyżowaniem. Zawrócić można również na kolejnym skrzyżowaniu.

Pamiętajmy, że w wykonywaniu każdego z drogowych manewrów najważniejsze jest nasze bezpieczeństwo!


Konrad Choroszucha


CZYTAJ TAKŻE: