Muzyka początków XX wieku chętnie odkrywała źródła inspiracji oraz typy wrażliwości nieobecne w dziełach klasycyzmu oraz romantyzmu. Moja matka gęś (Ma mère l'oye) - cykl nawiązujący do barokowych baśni fransucksich autorstwa Charlesa Perrault - to jeden z kilku utowórw Maurice'a Ravela odwołujących się do dziecięcego sposobu postrzagnia świata. Powstał zresztą z myślą o małoletnich wykonawcach - Mimi oraz Jeanie, dzieciach polskiego rezeżbiarza Cypriana Godebskiego - i przeznaczony był pierwotnie na jeden fortepian i cztery ręce. Z kolei egzotyczny temat Szecherezady podejmował Ravel dwukrotnie, za każdym razem zainspirowany w równym stopniu perskimi "Baśniami z tysiąca i jednej nocy" co słynnym baletem Rimsiego-Korsakowa. Wczesną uwerturę sam kompozytor uznał za nieduaną; późniejszy cykl pieśni po dziś dzień cieszy się opinią arcydzieła. Ustępuje jednak popularnością znakomitej, napisanej na zamówienie Siergieja Dagilewa, a opartej na romansie Longusa "symfonii choreograficznej" Dafnis i Chloe.
Program:
Maurice Ravel Ma Mere l’oye, Szecherezada, Dafnis i Chloe – Suita I i II
Wyk. Anne-Sofie von Otter – mezzosopran, Svetlin Roussev – skrzypce, Orkiestra Filharmoniczna Radia Francuskiego, dyr Myung-Whun-Chung
14 listopada (środa), godz. 20:00