Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Wiśniewska 30.07.2016

Idealne konto bankowe według Polaków? Wcale nie musi być darmowe

Polacy są skłonni płacić do 5 zł miesięcznie za konto bankowe, wynika z badania "Miliony Polaków", przeprowadzonego przez porównywarkę finansową Comperia.pl przy wsparciu Związku Banków Polskich oraz Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych.
Posłuchaj
  • O wynikach badania „Miliony Polaków” mówił w audycji „Ekspress gospodarczy” radiowej Jedynki: Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich (Robert Lidke, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

W badaniu udział wzięło 22 tys. internautów deklarujących posiadanie konta bankowego.


Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes ZBP Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes ZBP

- Oczywiście, że wszyscy chcieliby konto jak najtańsze, dostępne w każdym miejscu, bardzo wygodne. I to jest zrozumiałe. Ale bardzo nas cieszy to, że ponad 70 proc. respondentów powiedziało, że chce mieć właśnie bezpieczne, dobre, dogodne, wygodne konto, za które jest gotowe płacić rozsądną sumę do 5 zł miesięcznie. Większość preferowałaby naturalnie kwotę do 3 zł – wyjaśnia w radiowej Jedynce Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich. – Ze względu na duże zaawansowanie technologiczne polski sektor bankowy jest prawie w stanie temu sprostać – zaznacza.

Polacy lubią płatności zbliżeniowe

Z badania wynika ponadto, jak mówi gość „Ekspressu gospodarczego”, że ponad 70 proc. respondentów dokonuje płatności przy użyciu kart płatniczych.

- Cieszą się, że te karty są dostępne. Bardzo sobie chwalą zbliżeniowy charakter tych kart, pozwalający na bardzo wygodne i szybkie dokonanie płatności – wyjaśnia Krzysztof Pietraszkiewicz.

Połączenie tradycji z nowoczesnością

Rozmówca Jedynki podkreśla, że sektor bankowy zrobi wszystko, żeby z jednej strony sprostać potrzebom klientów korzystających z bankowości w sposób bardziej tradycyjny, a jednocześnie tych, którzy używają najnowszych technologii.

Klienci coraz chętniej zmieniają banki

Jak zwraca uwagę prezes ZBP, wbrew powszechnej opinii, okazuję się, że Polacy coraz chętniej przenoszą ROR, czyli rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy, z jednego banku do drugiego.

- Dwa lata temu stworzyliśmy specjalny mechanizm, system łatwego przenoszenia swoich czynności bankowych do innego banku i kilkanaście tysięcy osób korzysta z tej możliwości. Rzecz w tym, że bardzo wiele banków w Polsce świadczy usługi na bardzo wysokim, podobnym poziomie technologicznym. Wszystkie banki oferują dostęp do konta przez Internet, karty płatnicze, i w związku z tym dlatego niektórzy klienci jednocześnie korzystają z usług dwóch, a nawet trzech banków – uważa Krzysztof Pietraszkiewicz.

Z badania wynika, że z usług więcej niż jednego banku korzysta aktywnie ponad 66 proc. respondentów.

Lojalność nie zawsze nagradzana

Czasem warto zastanowić się nad zmianą banku, ponieważ nieraz okazuje się, że instytucje finansowe lepiej traktują nowych klientów, proponując im lepsze oferty, niż dotychczasowym.

- Nie można patrzeć na to w sposób krótkookresowy – przestrzega jednak prezes ZBP. – Ważne są solidne, wieloletnie relacje. One są nagradzane – podkreśla.

30 mln kont internetowych w Polsce

W Polsce obecnie, jak informuje Krzysztof Pietraszkiewicz, ponad 80 proc. obywateli posiada dostęp do rachunku bankowego.

- I co ważne, ponad 30 mln kont bankowych jest dostępnych przez Internet i 16 mln  Polaków z tego korzysta każdego dnia – podaje dane rozmówca Jedynki.

Zobacz raport "Miliony Polaków" >>>

Projekt „Miliony Polaków” powstał dzięki współpracy porównywarki finansowej Comperia.pl, Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych oraz Związku Banków Polskich. Akcję wsparło także pięć banków: Alior Bank, BOŚ Bank, Credit Agricole, Eurobank oraz Plus Bank.

Badanie zostało przeprowadzone od 5 maja do 5 lipca 2016 roku.

A Krzysztof Pietraszkiewicz w "Ekpressie gospodarczym" komentował również doniesienia o możliwej sprzedaży przez UniCredit wszystkich udziałów w Pekao SA.

Robert Lidke, awi

Tak o akcji "Miliony Polaków" mówił Karol Wilczko, wiceprezes Comperia.pl:

Źródło wideo: MarketNews24.pl