Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Borys 14.04.2017

Polskie e-sklepy idą w świat

Już prawie co dziesiąta firma online w Polsce sprzedaje towary za granicę.
Posłuchaj
  • O ekspansji zagranicznej rynku e - commerce w radiowej Jedynce (Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

E-sklepy z Polski coraz częściej sprzedają za granicę, przede wszystkim otwieramy się na klientów z Unii Europejskiej - mówi Łukasz Kiczma ekspert rynki e - commerce.

- To co jest bardzo optymistyczne, to wzrost udziału polskich sklepów w sprzedaży konsumentom zagranicznym. Obecnie już 7 proc. polskich przedsiębiorców sprzedaje zagranicę. Rynek polski pod względem tej sprzedaży jest od dawna atrakcyjny. Polskie produkty są o 20-30 proc. tańsze niż te same produkty w Niemczech, we Francji, czy w Wielkiej Brytanii - przypomina gość.

Dobra relacja ceny do jakości

Niższa cena i wysoka jakość, to przyciąga dziś klientów z zagranicy do polskich e - sklepów.

- Mamy dobrą cenę, świetne własne produkty i bardzo rozwinięte sklepy, które już nie odstają od tych zagranicznych. Szacuje się, że trzykrotnie więcej średnio rocznie wydaje europejski klient niż polski. Zatem przy naszych cenach i wysokiej jakości produktach mamy szansę znacząco zwiększyć skalę biznesu - wyjaśnia Piotr Krewt z Fashion  House Group.

Rodzime firmy dziś na eksport sprzedają m.in. odzież i obuwie, a także części samochodowe. Ale nie tylko.

- Ciekawostką są portale z rękodziełem. Dodatkowo produkty niszowe na przykład plakaty. To są sklepy, które już się rozwinęły zagranicą - mówi gość.

Dzięki internetowi nawet niszowa oferta może trafić do klientów z wielu krajów.

Czas na ekspansję

Perspektywy rozwojowe rysują się optymistycznie, bo dziś już prawie 60 procent Europejczyków kupuje przez Internet. I ta liczba z roku na rok rośnie . A większy rynek zbytu, tym wyższe potencjalne zyski

- Też mamy już jakieś nasycenie rynku lokalnego i trzeba wyjść z ofertą konkurencyjną cenowo i jakościowo do konsumentów zagranicznych - uważa Łukasz Kiczma.

Przesyłki będą tańsze

I można się spodziewać, że europejski e-konsument coraz chętniej będzie wybierał polskie e - sklepy.

- Zapowiedzi z ostatnich dni pokazują, że już Unia Europejska pracuje nad tym, żeby ujednolicić cenę dostaw. Zatem cena paczki nie będzie już barierą w aspekcie kupowania produktów zagranicą. Klient ma prawo zwrotu towaru na terenie UE w ciągu 14 dni. Jedyną barierą dokonana zakupu w sklepie zagranicznym jest to, że mogą wystąpić wysokie koszty przesyłki - dodaje.

Ujednolicenie  cen przesyłek transgranicznych w całej Unii Europejskiej Komisja Europejska planuje wprowadzić w przyszłym roku.

A dzięki temu polski e - commerce będzie sie jeszcze bardziej się rozwijał. A już dziś rynek e-commerce rośnie w kraju z roku na rok aż o ok. 15 proc. i obecnie jest wart blisko 44 mld zł. Za trzy lata będzie wart 66 mld zł.

Justyna Golonko, abo