Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Jarosław Krawędkowski 06.06.2017

Jakimi autami chcą jeździć Polacy? Coraz częściej stawiają na auta elektryczne i hybrydy

W perspektywie najbliższych lat polskie drogi mają zapełnić samochody elektryczne.
Posłuchaj
  • Wszystko wskazuje na to, że rządowy program elektromobilności nie trafia w próżnię. Coraz więcej Polaków myśli o elektrycznym, albo hybrydowym aucie. O autowyborach Polaków w Ekspressie Gospodarczym radiowej Jedynki./Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia./.
Czytaj także

Z rządowego programu rozwoju elektromobilności wynika, że już w 2025 roku po polskich drogach będzie się poruszać milion pojazdów zasilanych elektrycznie.

Coraz więcej Polaków stawia na auta elektryczne i hybrydy

− I jak się okazuje, taka perspektywa nam odpowiada - bo w przyszłości coraz więcej Polaków chce jeździć samochodami elektrycznymi lub hybrydowymi - ta branża ma duży potencjał - wyjaśnia Jarosław Kochański, z firmy Exact Systems.

Jak odkreśla, według badania „Autowybory Polaków”,  40 proc. pytanych Polaków mówi, że napęd alternatywny jest dla nich ważny i może być czynnikiem istotnym przy wyborze nowego auta.

Dieslom zaszkodziła afera Volkswagena

Według gościa Ekspressu Gospodarczego, przyczyną tego nastawienia jest rosnąca świadomość ekologiczna i afera z silnikami diesla.

− W Europie Zachodniej spada sprzedaż aut z dieslem na korzyść napędów hybrydowych, mówi gość radiowej Jedynki.

Rośnie sprzedaż aut hybrydowych i elektrycznych w Polsce 

W Polsce auta elektryczne i hybrydowe także cieszą się coraz większą popularnością.

Jak podkreśla, świadczą o tym wyniki sprzedaży pojazdów z napędem elektrycznym czy hybrydowym.

− Wzrosty rok do roku sięgają 90 procent, mówi ekspert. 

I dodaje, że na pewno wynika to z obniżających się cen tych pojazdów, co sprawia, że te nowoczesne samochody stają coraz bardziej dostępne.

Na zachodzie pojazdy elektryczne wspierane są różnego rodzaju ulgami

− Na zachodzie Europy takie samochody są o wiele bardziej popularne, bo kierowcy mogą liczyć na liczne ulgi – mówi wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, Adrian Furgalski.

Można też zniechęcać do pojazdów spalinowych

I dotyczy to np. zwolnień za parkowanie, ale również działań zniechęcających do kupowania pojazdów spalinowych.

I podaje przykład Norwegii, gdzie obowiązują ulgi wobec aut elektrycznych i wysokie podatki na samochody spalinowe.  

W Polsce jeszcze zbyt małe zachęty do aut elektrycznych 

Program rozwoju elektromobilności w Polsce także zawiera zachęty do kupna elektrycznych pojazdów. Jednak zdaniem eksperta są one zbyt słabe.

Jak wymienia, myśli się o zwolnieniu z akcyzy, z opłat parkingowych czy możliwości korzystania z buspasów.

Dopłaty i ulgi są ważne, bo zakup „auta z wtyczką” to wciąż spory wydatek. Pocieszający jest jednak fakt, że ta technologia już powoli tanieje.

− A to dopiero początek, dodaje Jarosław Kochański, z firmy Exact Systems.

Jak dodaje, najbardziej na rozwój tej technologii będzie miała wpływ jakość i cena baterii, które obecnie są największą barierą.

− Im tańsze baterie, tym tańsze będą auta elektryczne, podkreśla Jarosław Kochański.

Szacuje się, że już w 2025 roku napędy alternatywne będą stanowić jedną czwartą globalnej sprzedaży samochodów.

Justyna Golonko, jk