Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Jarosław Krawędkowski 31.07.2017

Czy elektryczne auta są przyszłością motoryzacji?

W Australii powstanie pierwsza na świecie autostrada dla samochodów elektrycznych. Na prawie 2-óch tysiącach kilometrów zostaną ulokowane darmowe stacje ładowania.
Posłuchaj
  • Jaka jest przyszłość motoryzacji? Czy wygrają auta elektryczne, czy inne technologie? O tym w Ekspressie Gospodarczym radiowej Jedynki./Karolina Mózgowiec, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.

Na pojazdy elektryczne stawia dziś cały świat. M.in w trosce o czystsze powietrze kolejne kraje zapowiadają zakaz sprzedaży aut z silnikami spalinowymi.

W rozwoju rynku samochodów elektrycznych przodują Chiny i Stany Zjednoczone.

Elektryczna Europa jest w tyle

− Europa zostaje trochę w tyle, choć rejestracja aut elektrycznych w europejskich krajach ewidentnie rośnie - mówi Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

W Europie 1-2 proc. nowo rejestrowanych aut ma napęd elektryczny

Jak wylicza, w zeszłym roku zarejestrowano w Europie 150 tys. takich pojazdów, a w tym roku do czerwca – 100 tysięcy, co oznacza, że na koniec roku przybędzie Europie ok. 200 tys. samochodów elektrycznych.

Jak dodaje, nie jest to oszałamiający wynik w porównaniu z pojazdami spalinowymi, których w ubiegłym roku zarejestrowano na naszym kontynencie ok. 15 milionów.

− Czyli jest to ok. 1-2 procent, mówi gość Ekspressu Gospodarczego.

W przyłączach elektrycznych przoduje Holandia – ma ich ponad 100 tysięcy

W Europie najlepiej radzi sobie Norwegia i Holandia.

Jak podkreśla gość radiowej Jedynki, w Holandii jest ponad 100 tys. przydomowych punktów ładowania elektrycznego.

− Bo takie właśnie punkty są najważniejsze, bo wtedy użytkownik ładuje samochód przy domy, czy przy biurze, mówi Maciej Mazur.

I dodaje, że jak wynika z badań w Polsce, użytkownik chciałby też mieć możliwość doładowania swojego elektrycznego auta przed blokiem.  

W Norwegii istnieje system zachęt do kupowania elektrycznych aut

−W Norwegii liczba aut elektrycznych przekroczyła 100 tys. m.in. dzięki wielu zachętom - dodaje wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, Adrian Furgalski.

W Norwegii duże podatki na pojazdy spalinowe

I wymienia duże dopłaty do elektrycznych aut, zerowe stawki VAT, podatku akcyzowego, darmowe doładowanie w miastach.

− Natomiast duże podatki obowiązujące wobec pojazdów spalinowych mają do nich zniechęcić, mówi Furgalski.

Norwegia, Francja  i Wielka Brytania myślą o zakazie sprzedaży aut spalinowych

Od 2025 roku Norwegia chce zakazać sprzedaży aut z silnikami spalinowymi. Podobny zakaz od 2040 roku zamierzają wprowadzić Francja i Wielka Brytania.

Każdy producent myśli o autach elektrycznych, ale nie każdy chce je robić

− Na razie jednak nie wszyscy producenci samochodów są gotowi na tak dużą zmianę - mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

− Mimo, że część producentów zapowiedziało, że pojazdy elektryczne będą podstawową wersją ich parku, ale są marki, gdzie o elektryce na razie nie myśli się w możliwej do przewidzenia przyszłości, zastrzega Drzewiecki.

Jak dodaje, to wielka trudność dla każdej z marek, bo koszty zmiany produkcji są bardzo duże.

Auta elektryczne powinny być coraz tańsze

Na pewno im więcej producentów włączy się do gry, tym niższe będą ceny aut na prąd.

− Przypomina, że jeszcze niedawno samochody hybrydowe były bardzo drogie, obecnie konkurują już cenowo z dieslami i podobnie będzie z pojazdami elektrycznymi.

Kto zgadnie jaka jest przyszłość motoryzacji?

Jednak pyta, czy pojazdy elektryczne są rzeczywiście przyszłością, może przyszłość leży w wodorze, albo w innych technologiach, np. wytwarzaniu energii w pojazdach?

Wg Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, ceny aut elektrycznych w Polsce zaczną się zrównywać z cenami aut spalinowych po 2026 roku.

Na razie w Polsce nie możemy się pochwalić dużą liczbą samochodów elektrycznych. Jeździ ich po naszych drogach około pięciuset. Rząd chce, by do 2025 roku było takich aut milion.

Karolina Mózgowiec, jk