Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Aneta Hołówek 20.09.2011

Lech może udzielać rywalom lekcji biznesu

Według raportu firmy doradczej Ernst and Young najbardziej stabilnym finansowo klubem w Polsce jest poznański Lech."Kolejorz" w 2010 roku zarobił 7,5 mln złotych.
Lech może udzielać rywalom lekcji biznesufot. Euro Poznań 2012

Ranking dotyczy finansów, porównania medialności i efektywności klubów piłkarskich. Lech triumfował w rankingu po raz trzeci z rzędu. Za nim jest Legia i Wisła Kraków.

- Od trzech lat Lech rozwija się w bardzo zrównoważony sposób. To sprawnie działające przedsiębiorstwo. Niestety brak sukcesu sportowego w poprzednim sezonie, może zachwiać dominującą pozycję "Kolejorza” - powiedział inicjator raportu Krzysztof Sachs.

Przychody poznańskiego klubu w 2010 roku wyniosły 73 mln zł. Do tego w dużej mierze przyczyniła się sprzedaż Roberta Lewandowskiego do Borussii Dortmund za ok. 20 mln zł. Podobna kwota zasiliła kasę Lecha za udział w Lidze Europejskiej. Drugim najlepiej zarządzanym klubem pod kątem finansowym okazało się KGHM Zagłębie Lubin, a trzecia była Cracovia.

Wzrasta zadłużenie klubów

- Rekordowo duże długi ma Legia Warszawa. Odpowiednio zarządzana nie powinna jednak teraz generować strat. Odmienna przyszłość czeka natomiast Polonię Warszawa, która zarządzana w ten sposób jak do tej pory, nie ma szans na zmniejszenie zadłużenia. Chyba że awansowałaby do Ligi Mistrzów - dodał Sachs.

Według informacji firmy Ernst & Young długi Legii sięgają ponad 200 mln zł, a Wisły Kraków ponad 100 mln zł.

- Nie powinno nas to niepokoić, bo zadłużenie klubów piłkarskich to tendencja światowa. Do zespołów, które chcą występować w europejskich pucharach, muszą dołączać klasowi, a co za tym idzie drodzy piłkarze - tłumaczył prezes Ekstraklasy SA Andrzej Rusko.

Legia Warszawa triumfowała jednak w rankingu medialności. Pod tym względem pokonała Lecha, Wisłę Kraków i Jagiellonię Białystok.

- Przy tej analizie braliśmy pod uwagę takie czynniki jak liczba transmisji telewizyjnych, frekwencję na stadionach, publikacje w mediach czy wartość medialną koszulki klubowej - mówił Sachs.


ah