Założenia nowej podstawy programowej dla szkół podstawowych poznamy 14 lutego. Ma zacząć obowiązywać od września 2017 roku. Jak wyjaśniał gość, tworzenie podstawy miało dwa etapy. W prekonsultacjach, po umieszczeniu projektu podstaw programowych, do MEN napłynęło 800 uwag. W formalnych konsultacjach społecznych zgłoszono ich kilkadziesiąt. Część z nich została wprowadzona.
Kopeć podkreślał, że Ministerstwo Edukacji jest również w stałym kontakcie z ministrami ochrony środowiska oraz cyfryzacji. Wskazywał, że nową jakość widać m.in. w nauczaniu informatyki. – Nie mówimy już o zajęciach komputerowych, ale o programowaniu. To XXI wiek, wizja nowoczesnej szkoły jest tutaj zawarta – podkreślił.
Gość odniósł się także do podstawy z języka polskiego i historii. Tłumaczył, że korelacja między omawianymi epokami literackimi, a historią jest potrzebna na poziomie liceum, nie ma jej natomiast w szkole podstawowej. – Poloniści uważają, że uczeń powinien poznać pewne elementy języka polskiego, wypowiedzi, a dopiero później można mówić o epokach literackich – mówił.
Maciej Kopeć zaprzeczył zarzutom, jakoby nowa lista lektur miała indoktrynować uczniów. W jego ocenie, trudno mówić, że arcydzieła literatury polskiej się do tego przyczyniają. Dodał, że w tym zakresie konieczne jest odwołanie się do tradycji.
Wiceminister wyjaśniał również kwestie finansowania oświaty. Zaznaczył, że samorządy będą mogły aplikować o podział rezerwy celowej. MEN planuje również ogólną zmianę subwencji oświatowej, z uwzględnieniem jednozmianowości. – Pieniądze będą cyklicznie zwiększane, zmiana sposobu myślenia o subwencji nastąpi od przyszłego roku. Jak to będzie wyglądać, poinformujemy pod koniec kwartału – podsumował.
Więcej w całej audycji.
Gospodarzem programu był Piotr Wąż.
Polskie Radio 24/ip
24 Pytania - Rozmowa Poranka - wszystkie audycje.
___________________
Data emisji: 03.02.2017
Godzina emisji: 7:33