Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio
Anna Wiśniewska 17.05.2017

Od okienka pocztowego do okienka przeglądarki internetowej. Nadchodzi cyfrowa rewolucja w e-administracji

Czy Poczta Polska wkrótce zacznie kojarzyć się nam z okienkiem przeglądarki internetowej, zamiast z tym tradycyjnym w placówkach, do którego często ustawiają się długie kolejki? Jest na to szansa, bowiem Poczta stawia wyraźnie na rozwój nowych technologii, a także współpracę w tworzeniu cyfrowej administracji.
Posłuchaj
  • Już kilkaset osób skorzystało z możliwości aktywowania Profilu Zaufanego poprzez platformę Envelo, mówi w radiowej Jedynce Paweł Usidus, prezes spółki Poczta Polska Usługi Cyfrowe (Błażej Prośniewski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
  • Współpraca narodowych operatorów pocztowych w rozwoju cyfryzacji państwa to trend ogólnoeuropejski, mówi Michał Mazur, partner w firmie doradczej PWC (Dominik Olędzki, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
  • Mamy coraz więcej możliwości załatwiania spraw bez wychodzenia z domu. Dobrym przykładem są usługi bankowe, zwraca uwagę Marek Hołyński, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Informatycznego (Karolina Mózgowiec, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
  • Poczta Polska może wspomóc rozwój e-administracji w Polsce, mówi Piotr Wołejko, ekspert Pracodawców RP (Karolina Mózgowiec, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
  • W placówkach Poczty Polskiej można od niedawna założyć Profil Zaufany, jest to bardzo ważny krok na drodze do upowszechnienia profilu, podkreśla Piotr Wołejko, ekspert Pracodawców RP (Karolina Mózgowiec, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
  • Cyfryzacja usług pocztowych jest bardzo pożądana, zaznacza Marek Hołyński, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Informatycznego (Karolina Mózgowiec, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Porozumienie o strategicznej współpracy w obszarze cyfryzacji państwa, Poczta Polska podpisała z Ministerstwem Cyfryzacji oraz Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa w sierpniu 2016 roku.

Idą za nim już pierwsze czyny – na pocztowej platformie Envolo można aktywować Profil Zaufany, czyli darmowy podpis elektroniczny, który służy obywatelom do kontaktów z urzędami. Do tej pory już kilkaset osób skorzystało z tej możliwości, mówi w radiowej Jedynce Paweł Usidus, prezes spółki Poczta Polska Usługi Cyfrowe.

Paweł Usidus Paweł Usidus

- Jest to usługa, którą mamy od niedawna. Ponad kilkaset osób już z niej skorzystało, pewnie ta liczba będzie dochodzić do tysiąca. Wcześniej ta usługa była tylko promowana w trzech bankach. Jesteśmy pierwszą nie-bankową instytucją, która taką usługę przekazuje społeczeństwu – podkreśla rozmówca Jedynki.

Profil Zaufany w końcu zyska na popularności?

Jest to bardzo ważny krok na drodze do upowszechnienia Profilu Zaufanego, uważa Piotr Wołejko, ekspert Pracodawców RP.

- Duży krok do przodu, jeżeli chodzi o Profil Zaufany i dotarcie z informacją o tym Profilu do obywateli, bo on do tej pory nie był przesadnie popularny. Jeżeli ponad 4 tys. placówek Poczty Polskiej będzie umożliwiało stworzenie tego Profilu, to myślę, że zyskamy nowych użytkowników, a to oznacza, że więcej obywateli będzie mogło korzystać z e-administracji – mówi ekspert.

Współpraca z państwem w tworzeniu e-administracji

Poczta Polska w nowej strategii rozwoju Grupy na lata 2017-2021 roku stawia między innymi właśnie na ścisłą współpracę z państwem w tworzeniu cyfrowej administracji i zapewnieniu dostępu do wygodnych i bezpiecznych usług dla obywateli.

Paweł Usidus Ważne jest, żeby ten dostęp do e-administracji był powszechny. A taką powszechność zapewnia Poczta Polska.

- Ważne jest, żeby ten dostęp do e-administracji był powszechny. A taką powszechność zapewnia Poczta Polska, która poprzez tysiące swoich oddziałów w całej Polsce umożliwia zweryfikowanie się cyfrowe, a następnie poprzez naszą przeglądarkę, naszą platformę uzyskanie Profilu Zaufanego i dostęp do państwa przez internet – wyjaśnia Paweł Usidus.

Korzyści z aktywowania Profilu Zaufanego

Korzyści zaś z aktywowania Profilu Zaufanego jest wiele, dodaje rozmówca Jedynki.

- Profil Zaufany jest to standard w krajach Europy Zachodniej. My teraz próbujemy w szybki sposób, bo jest to niezbędne, odzyskać stracony czas i móc korzystać z kontaktu z państwem 24 godziny na dobę, załatwiać sprawy urzędowe przez internet, żeby nie stać w kolejkach, i żeby móc segregować nasze dokumenty, żeby one pewniej i trafniej trafiały do naszego archiwum, po to by nie tracić czasu – zaznacza Paweł Usidus.

Poczta Polska ma zatem ambicje stać się swoistym „integratorem” usług publicznych online.

- Bardzo ważne jest to, że jest to bezpieczna instytucja, która posiada zaufanie, ma 459-letnią historię. Jest to instytucja strategiczna dla państwa, bezpieczna i kontakt państwa ze społeczeństwem powinien odbywać się właśnie poprzez takie instytucje jak Poczta Polska – podkreśla Paweł Usidus.

Poczta gotowa na technologiczne wyzwania?

Poczta jest przygotowana technologicznie, jak zapewnia rozmówca Jedynki, do tego, by stać się jednym z ważniejszych ogniw e-administracji.

- Platforma Envelo jest gotowa obsłużyć już dzisiaj 40 mln obywateli, czyli właściwie całą naszą populację. Jest w stanie wysłać w ciągu jednego dnia ponad 1 mln e-dokumentów, po zeskalowaniu może nawet więcej, jeżeli będzie taka potrzeba. Ta platforma jest pocztą przyszłości, można za jej pomocą kupić elektroniczny znaczek, wysłać kartkę pocztową, list elektroniczny, który zostanie w sposób analogowy dostarczony, czy korespondencję, która zostanie zeskanowana, a następnie dostarczona na skrzynkę mailową. Te rozwiązanie już istnieją. Potrzebne są tylko rozwiązania prawne i decyzja, żeby jak najwięcej usług znalazło się w tym elektronicznym, cyfrowym obiegu – mówi Paweł Usidus.

Ułatwienia i większa wygoda dla obywateli

Obywatele i firmy mogą liczyć na ułatwienia i większą wygodę w załatwianiu wielu urzędowych spraw dzięki udziałowi Poczty Polskiej w rozwoju cyfryzacji państwa, dodaje w Polskim Radiu 24 Michał Mazur, partner w firmie doradczej PwC.

- Jedna rzecz to ułatwienie kontaktu z urzędami, ministerstwami, załatwianie spraw. Podobają mi się już dostępne usługi Poczty Polskiej, np. możliwość skanowania papierowej poczty przychodzącej i otrzymywania jej na maila. Jeżeli ktoś mieszka za granicą, albo w innym mieście i wynajmuje swoje mieszkanie, to tam zawsze ma dostęp do skrzynki pocztowej. Poczta Polska już pozwala zamienić odbiór w skrzynce pocztowej na skan. To jest robione w bezpiecznych warunkach, z poszanowaniem prywatności. I tego samego dnia można te listy widzieć w skrzynce mailowej – mówi Michał Mazur.

Promocja cyfrowych usług publicznych

Poczta Polska może odegrać ważną rolę nie tylko jako dostarczyciel usług publicznych online, ale może być również ich promotorem, dodaje Piotr Wołejko.

Piotr Wołejko Poczta Polska na pewno może odegrać istotną rolę, nie tylko jako kanał informacji i dostępu do informacji o tych usługach, ale również jako instytucja, która będzie część z tych usług świadczyła.

- Jest to narodowy operator, który dysponuje dużą siecią placówek w całym kraju, i w związku z tym jest dostępny dla obywateli w tych miejscach, w których np. dostęp do internetu jest utrudniony bądź ograniczony, a także dysponuje bazą klientów, którzy najpewniej z internetu korzystają rzadko. To właśnie do nich powinny być adresowane specjalne programy i kampanie informacyjno-edukacyjne, dzięki którym można by przedstawić im zalety korzystania z internetu i usług publicznych w postaci elektronicznej. Tutaj Poczta Polska na pewno może odegrać istotną rolę, nie tylko jako kanał informacji i dostępu do informacji o tych usługach, ale również jako instytucja, która będzie część z tych usług świadczyła – uważa ekspert.

Trend ogólnoeuropejski

Taka współpraca narodowych operatorów pocztowych w rozwoju cyfryzacji państwa to trend ogólnoeuropejski, zauważa z kolei w Polskim Radiu 24 Michał Mazur.

Michał Mazur Współpraca narodowych operatorów pocztowych w rozwoju cyfryzacji państwa to trend ogólnoeuropejski.

- Jak patrzymy na całą Europę, w wielu krajach, np. w Danii, poczta oferuje obywatelom oficjalne, rządowe elektroniczne skrzynki pocztowe. We Włoszech poczta pomaga organizować spisy obywateli. W Czechach poczta przejęła całą obsługę opłat skarbowych, również w elektronicznym systemie, więc to nie jest tylko odosobniony przypadek Polski. To jest generalny trend europejski – zaznacza ekspert.

Jak dodaje, spadek wolumenu listowego, który obserwowany jest we wszystkich krajach Europy, zmusza operatorów pocztowych do poszerzania swojej oferty.

- To wyzwania dla operatorów narodowych. Nagle okazuje się, że nie mają monopolu na dostarczanie listów i trzeba konkurować na rynku. Do 2013 roku wszystkie państwa europejskie były zobowiązane, i to zrobiły, do wprowadzenia konkurencji na rynkach pocztowych. Równocześnie w operatorów pocztowych uderzył spadek wolumenu, co oznacza, że państwo wysyła mniej listów do obywateli, firmy też mniej wysyłają listów pomiędzy sobą i obywatele także. Wszystko przenosi się do gospodarki elektronicznej – zauważa Michał Mazur.

Stąd cyfryzacja usług pocztowych jest konieczna, zaznacza Marek Hołyński, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Informatycznego.

Marek Hołyński Profil Zaufany, podpis elektroniczny – to wszystko już jest używane i to na poziomie transgranicznym.

- W wielu przypadkach jest to jedyne wyjście. Ludzie nie piszą już tylu listów, co kiedyś. Korespondencja może przebiegać w sposób elektroniczny, łącznie z potwierdzeniem tożsamości osoby, która wysyła czy odbiera te listy. Profil Zaufany, podpis elektroniczny – to wszystko już jest używane i to na poziomie transgranicznym. Unia Europejska wprowadziła rozporządzenie, które zobowiązuje wszystkie kraje członkowskie do tego, żeby miały takie węzły, które uwierzytelniają ludzi pochodzących z innych krajów, a jednocześnie potwierdzają tożsamość osób z tego kraju, w którym ten węzeł jest, na zewnątrz. To się dzieje. I np. w kontaktach biznesowych wiele transakcji jest już przeprowadzanych wyłącznie elektronicznie. Poczta Polska ma szansę włączenia się i próbuje to robić – zauważa ekspert.

Innego wyjścia zresztą nie ma, jeśli chce zachować swoją pozycję na mocno zmieniającym się rynku usług pocztowych, na którym konsumenci coraz częściej przekładają nad wizytę w placówce pocztowej załatwianie sprawy poprzez okienko przeglądarki internetowej w zaciszu domowym. 

Błażej Prośniewski, Dominik Olędzki, Karolina Mózgowiec, Anna Wiśniewska