Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Adam Koniecki 02.06.2017

Więcej wypadków po likwidacji fotoradarów

Od likwidacji 400 fotoradarów na polskich drogach mija półtora roku. Co zmieniło się od tego czasu? Gościem Polskiego Radia 24 była Anna Zielińska z Instytutu Transportu Samochodowego, autorka wstępnej analizy skutków tej decyzji.
Posłuchaj
  • 2.06.17 Anna Zielińska: likwidacja fotoradarów to była szkodliwa decyzja 

Jak zauważyła Anna Zielińska, badanie przeprowadzone w 43 miejscowościach, z których udało się zebrać informacje pokazuje złe tendencje. - Z badań Instytutu Transportu Samochodowego wynika , że liczba zabitych w tamtym rejonie wzrosła o 46 proc. – poinformowała gość audycji i dodała, że można to tłumaczyć faktem, że brak fotoradarów spowodował, poczucie bezkarności kierowców i lekceważenie przepisów drogowych.

- To, że fotoradary są najskuteczniejszym sposobem na redukcję liczby wypadków i ich ofiar jest od dawna udowodnione. We wszystkich krajach, gdzie poziom bezpieczeństwa jest bardzo wysoki, funkcjonuje system radarów. Ich liczba jest zaś znacznie większa niż w Polsce. Dla przykładu w Szwecji gęstość fotoradarów w przeliczeniu na kilometry dróg jest siedmiokrotnie większa – podkreśliła ekspertka.

Jak przypomniała Anna Zielińska, powodem likwidacji tych urządzeń, było niezadowolenie części uczestników ruchu drogowego z mobilnych fotoradarów Straży Miejskiej. - Nikt nie stwierdził jednak wówczas, jaka była skala nieprawidłowości. Zarzuty nie dotyczyły radarów stacjonarnych, powstała jednak opinia, że wszystkie są źle eksploatowane i służą do zarabiania pieniędzy. Tymczasem likwidowanie połowy fotoradarów, funkcjonujących na polskich drogach, nie poprawiło bezpieczeństwa – dodała Anna Zielińska

Gospodarzem audycji był Filip Memhes.

Polskie Radio 24/kawa

_____________________

Data emisji: 2.06.17

Godzina emisji: 14.15