Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Adam Koniecki 21.06.2020

Ekspert: o wyniku wyborów może zdecydować frekwencja

- Im więcej uściśniętych rąk, im więcej zdjęć, tym więcej głosów. Każdy wyborca docenia to, ze prezydent czy kandydaci odwiedzili ich w miejscu zamieszkania. To sygnał dla wyborcy, że jest dla kandydata ważny - mówił w Polskim Radiu 24 dr Sergiusz Trzeciak, ekspert od wizerunku politycznego.

Portal WP opublikował wyniki badania poparcia dla kandydatów na prezydenta. Ankietowanych zapytano tylko o pierwszą turę wyborów, która odbędzie się już za tydzień, 28 czerwca.

Lider tego sondażu, Andrzej Duda, ma poparcie na poziomie 41 proc. Drugi jest kandydat Koalicji Obywatelskiej Rafał Trzaskowski, na którego chce głosować 27,1 proc. respondentów. Podium zamyka Szymon Hołownia (8,9 proc.).

kolaż kandydaci 1200 pap.jpg
Lokalne spotkania z Polakami i konwencje wyborcze. Kampania prezydencka na ostatniej prostej

Dr. Sergiusz Trzeciak ocenił, że w tej chwili najbardziej intensywna kampania trwa  po stronie dwóch głównych kandydatów, prezydenta Andrzeja Dudy i Rafała Trzaskowskiego. - Sami kandydaci są aktywni, ale też kampania jest najbardziej profesjonalna, widać zaangażowanie sztabów wyborczych, wolontariuszy i struktur partyjnych - ocenił.

Posłuchaj
24:07 _PR24_AAC 2020_06_21-20-33-57.mp3 21.06.2020 dr Sergiusz Trzeciak (Polskie Radio 24 / Temat dnia/Gość PR24)

- Kampania wyborcza połączenie dwóch wizerunków kandydata: męża stanu i polityka bliskiego wyborcom. Każdy kandydat, który chce wygrać wybory musi z jednej strony pokazać, ze jest poważny politykiem a jednocześnie, że jest bliski wyborcom. Dlatego wszyscy politycy starają się odwiedzać wyborców w terenie w małych miejscowością, rozmawiać z nimi, chociaż wiąże się z wieloma ryzykownymi sytuacjami - dodał ekspert.

Jak zauważył gość audycji, w dobie mediów społecznościowych, wszystkie kanały komunikacji z wyborcą uzupełniają się. - W praktyce nie ma wyraźnego podziału na kampanię bezpośrednią, w mediach tradycyjnych czy społecznościowych, te kanały komunikacji się przenikają. Kampania jest w pewnym sensie synergiczna, buduje się efekt kuli śniegowej przez różne formy prezentacji kandydatów - komentował.

pis 1200 free.jpg
"Maskotka w kształcie liczby 67 będzie na spotkaniach z Trzaskowskim". PiS o nowej akcji kampanijnej

- Przy niewielkich różnicach, rzędu kilku procent, o wyniku wyborów może zdecydować frekwencja, czyli umiejętność mobilizowania swojej grupy wyborców. Każdy kandydat robi wszystko by mobilizować swoich wyborców, jednocześnie demobilizując wyborców przeciwnika - mówił dr Sergiusz Trzeciak.

Według badania IBRiS w stawce liczą się jeszcze trzej kandydaci: Władysław Kosiniak-Kamysz, który może liczyć na 7,3 proc. głosów, Krzysztof Bosak z poparciem 5,6 proc. oraz Robert Biedroń (4,2 proc.)

W Telewizji Polskiej odbyła się w środę (17.06) debata 11 kandydatów na prezydenta. Dyskutowali o polityce zagranicznej, wewnętrznej, społecznej, o gospodarce i świecie wartości.

Więcej w nagraniu. 

***

Audycja: Temat dnia / Gość PR24

Prowadzący: Mateusz Drozda

Goście: dr Sergiusz Trzeciak

Data emisji: 21.06.2020

Godzina emisji: 20.33