Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Bartosz Chmielewski 16.09.2017

Tansy Davies: chciałam na nowo zdefiniować waltornię

- Korzenie tego instrumentu leżą głęboko w tradycji romantycznej, a ja musiałam trochę z tym zawalczyć - mówiła o swoim utworze przeznaczonym na cztery waltornie angielska kompozytorka. Dzieło zabrzmiało podczas koncertu inagurującego 60. festiwal Warszawska Jesień.
Posłuchaj
  • Tansy Davies, Alexander Liebreich, Eneasz Kubit i Adam Kośmieja o koncercie inaugurującym 60. Warszawską Jesień (Filharmonia Dwójki)
Czytaj także

warszawska-jesień1200.jpg
Warszawska Jesień w radiowej Dwójce

Tansy Davies na waltorni gra od 11 roku życia. W rozmowie z Hanną Szczęśniak opowiadała, że instrument ten w łatwy sposób trafia do serc większości ludzi. - Gdy ją słyszymy zaczynamy myśleć o sielance, idylli, utraconym raju. Jednak zadaniem kompozytora jest stworzenie od zera nowego świata.

Kompozytorka wyjaśniła, że zależało jej na odejściu od skojarzeń waltorni z tradycją romantyczną i dziełami takimi jak Konzertstück Schumanna. - To wspaniała kompozycja, ale lekka i służąca przede wszystkim rozrywce, a ja chciałam zrobić coś ambitnego.

Tansy Davies opowiadała o czasochłonnych poszukiwaniach nowego podejścia do waltorni. Twórczyni wyjaśniła też, dlaczego jej utwór otrzymał tytuł "Forest".

Ponadto w audycji rozmawialiśmy z bohaterami koncertu otwarcia Warszawskiej Jesieni: dyrygentem Alexandrem Liebreichem, pianistą Adamem Kośmieją oraz akordeonistą Eneaszem Kubitem.

***

Rozmawiała: Hanna Szczęśniak

Goście: Tansy Davies (kompozytorka), Alexander Liebreich (dyrygent), Eneasz Kubit (akordeonista), Adam Kośmieja (pianista)

Data emisji: 15.09.2017

Godzina emisji: 20.40

Materiał został wyemitowany w audycji "Filharmonia Dwójki".

bch/jsz