Choć francuski kompozytor Édouard Lalo swe sławne dzieło przywołujące żywe rytmy i melodie Iberii określił mianem symfonii, jest to raczej błyskotliwy koncert skrzypcowy, skomponowany dla wielkiego wirtuoza Pabla de Sarasate. Symphonie espagnole z roku 1874 należała do utworów, które (obok Carmen, prawykonywanej w tym samym czasie) zapoczątkowały wielką modę na "hiszpańszczyznę" na estradach całej Europy. Partię solową wykonuje młoda japońska skrzypaczka Mayuko Kamio (gra na Stradivariusie z 1727, należącym wcześniej do legendarnego Josepha Joachima!), zdobywczyni Złotego Medalu na 13. Konkursie im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie.
Anton Bruckner doświadczał skrajnie różnego przyjęcia własnych dzieł – od wielkiego entuzjazmu słuchaczy i krytyków, po szyderstwa. Wciąż nieufny we własne siły i talent bardzo długo uważał się za "adepta" kompozycji, był też wyjątkowo podatny na sugestie innych osób i wciąż poprawiał własne utwory, tworząc ich niezliczone wersje. Być może wyjątkowo dobremu przyjęciu premiery VII Symfonii (pod batutą Arthura Nikischa, 30 grudnia 1884, Stadttheater w Lipsku), utwór ten zawdzięcza jedną tylko rewizję (1885), ingerującą w detale temp i orkiestracji. Monumentalna – jak wszystkie symfonie Brucknera – urzeka wyjątkową ekspresją, liryczną raczej niż dramatyczną, wyjąwszy momenty imponujących kulminacji, w których pobrzmiewają też tony tragiczne.
(FN)
Zaprasza Ewa Szczecińska
Program
Eduard Lalo Symfonia hiszpańska op. 21
Anton Bruckner VII Symfonia E-dur
Wyk. Mayuko Kamio – skrzypce, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Antoni Wit - dyrygent
(Warszawa, 27.01.2012)
17 lutego (piątek), godz. 19:30