Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Krzysztof Komarnicki 27.02.2012

Epizod z życia artysty

Refleksje Hectora Berlioza nad dolą i niedolą romantycznego sługi muz w interpretacji Londyńskiej Orkiestry Symfonicznej pod batutą Michaela Tilsona Thomasa. W poniedziałek o 19:30.
Francisco de Goya (1821-23): Sabat CzarownicFrancisco de Goya (1821-23): Sabat Czarownicfot. Wikipedia, public domain

- Kompozytor miał zamiar przedstawić muzyką różne momenty z życia artysty. Plan do instrumentalnego dramatu bez tekstu musi być z góry wyjaśniony. Program niniejszy należy przeto uważać za jakby mówiony tekst opery, przedstawiający charakter i wyraz następujących po sobie części – tymi słowy rozpoczął Hector Berlioz swoje omówienie programu Symfonii fantastycznej op. 14.

Oparte na motywie przewodnim (idée fixe) pięcioczęściowe dzieło opowiada historię nieco egzaltowanego młodzieńca, obdarzonego bujną fantazją artysty, który pod wpływem nieszczęśliwej miłości zażywa niemalże smiertelną dawkę opium. Program jest w dużej mierze autobiograficznej natury, a powstał pod wpływem uczucia kompozytora do aktorki Henrietty Smithson (znanej tez pod imieniem Harriet). Pięć części symfonii to:

Marzenia-namiętności

Bal

Wśród pól

Marsz na miejsce stracenia

Sabat czarownic

Zaprasza Piotr Matwiejczuk

Program

Claude Debussy (opr. Colin Matthews) Preludia: Żagle, Wiatr na równinie, Co widział zachodni wiatr, Zatopiona katedra; Fantazja na fortepian i orkiestrę

Hector Berlioz Symfonia fantastyczna op. 14

Wyk. Nelson Freire – fortepian, Londyńska Orkiestra Symfoniczna, Michael Tilson Thomas - dyrygent

(Londyn, 24.01.2012)

27 lutego (poniedziałek), godz. 19:30