W klasycznym ujęciu rynku, jego uczestnicy, czyli kupujący i sprzedający, mają jednakowy dostęp do informacji i na jej podstawie podejmują decyzje. Jednak w praktyce zdarza się, że jedna strona transakcji ma lepsze, pełniejsze informacje, zaś druga jest w gorszym położeniu. Na tym właśnie polega asymetria informacji, problem badany przez noblistę Josepha Stiglitza.
- Pozornie asymetria informacji jest dochodowa dla firm, które stosują tego typu rozwiązania, faktycznie jednak prowadzi ona do tego, że zły produkt jest wypierany przez jeszcze gorszy - wyjaśnił prof. Krzysztof Opolski z Wydziału Nauk Ekonomicznych UW.
Ekspert zauważył, że coraz częściej asymetria gospodarki jest zwalczana, gdyż zauważa się jej negatywny wpływ na gospodarkę.
Asymetrii informacji towarzyszy jeszcze inne negatywne zjawisko - agresywny PR, który bazuje na niskim poziomie dążenia użytkownika do wiedzy. - Niestety często wolimy nie wiedzieć, nie chce nam się zastanawiać, ale nie powinno tak być, trzeba sprawdzać i wybierać mądrze, dotyczy to wszystkich produktów i usług - podkreślił.
Gościem specjalnym programu był prof. Stanisław Sołtysiński, specjalista w zakresie prawa cywilnego, handlowego i własności intelektualnej, który w styczniu, z rąk ambasadora Niemiec, odebrał specjalną nagrodę - Krzyż Zasługi ze Wstęgą Orderu Zasługi RFN.
Jak czytamy na stronie ambasady "w ten sposób uhonorowano wieloletnie zasługi profesora Sołtysińskiego dla polsko-niemieckiej wymiany naukowej."
W dalszej części audycji mowa była o kłopotach francuskiej gospodarki. Przegląd prasy zagranicznej opracował Paeł Sołtys.
Jak dziś wygląda polsko-niemiecka współpraca? Aby wysłuchać całej audycji wystarczy kliknąć ikonę dźwięku w boksie "Posłuchaj" w ramce powyżej.