Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Dariusz Adamski 17.03.2022

Nie było cyberataku na polskie koleje. Alstom przyznaje się do błędu

Alstom jest świadomy błędu w formatowaniu czasu, który ma obecnie wpływ na dostępność sieci kolejowej, a co za tym idzie na transport kolejowy w Polsce – poinformowała firma Alstom w przesłanym do mediów oświadczeniu. Nie było żadnego cyberataku - zaznaczyła spółka.

W czwartek ok. godz. 4:00 na sieci kolejowej w Polsce wystąpiły usterki urządzeń sterowania w kilkunastu lokalnych centrach sterowania odpowiedzialnych za prowadzenie ruchu kolejowego. "Alstom jest świadomy błędu w formatowaniu czasu, który ma obecnie wpływ na dostępność sieci kolejowej, a co za tym idzie na transport kolejowy w Polsce. Bezpieczeństwo pasażerów nie jest zagrożone" - poinformował firma Alstom w oświadczeniu.

Jak dodano w oświadczeniu, Alstom wdrożył plan przywrócenia dostępności urządzeń sterowania ruchem kolejowym, "aby zminimalizować zakłócenia spowodowane usterką w systemach sterowania ex-Bombardier".
 "Współpracujemy z naszym klientem, aby zminimalizować skutki zaistniałej sytuacji"– podano w komunikacie Alstomu. "Przepraszamy za wszelkie niedogodności, jakie ten problem spowodował dla operatorów i pasażerów. Alstom potwierdza, że nie było żadnego cyberataku ani problemu bezpieczeństwa związanego z błędem formatowania czasu, który wystąpił 17 marca 2022 r. Błędy w formatowaniu czasu są znanym zjawiskiem" dodano w informacji koncernu.

Jak podawały wcześniej PKP Polskie Linie Kolejowe, awaria objęła 19 z 33 Lokalnych Centrów Sterowania wyposażonych przez Alstom. Alstom jest francuskim międzynarodowym producentem taboru kolejowego, działającym na całym świecie na rynkach transportu kolejowego. W Polsce jest największym producentem w branży kolejowej w kraju, w 11 polskich oddziałach firmy pracuje ponad 4 000 osób. 

PAP/dad