Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PR dla Zagranicy
Ewa Plisiecka 13.09.2022

Uroczyste otwarcie kanału przez Mierzeję Wiślaną już 17 września

Po ponad dwóch latach niezależna droga z Zalewu Wiślanego na Morze Bałtyckie jest gotowa. Dzięki wybudowaniu kanału polskie jednostki będą mogły przekraczać Mierzeję Wiślaną nie wpływając na wody terytorialne Rosji.

Do tej pory ruch jednostek był uzależniony od strony rosyjskiej przez Cieśninę Piławską. Profesor Dariusz Bugajski z Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni podkreśla, że nowa droga zapewni Polsce bezpieczeństwo i suwerenność.

Kanał skróci drogę z Zalewu Wiślanego i portu w Elblągu na Bałtyk. Robert Zieliński, wójt gminy Sztutowo, na terenie której znajduje się przekop, cieszy się, że będzie on impulsem do rozwoju turystyki żeglarskiej w regionie. Gmina już pracuje nad zmianami, które umożliwią szybką budowę infrastruktury turystycznej - także dla żeglarzy.

W niedalekiej przyszłości przekop umożliwi również rozwój portu w Elblągu, do którego wpływać będą mogły pełnomorskie statki. Dzięki przekopowi Mierzei Wiślanej będą mogły wpływać do Elbląga przez Zalew Wiślany statki morskie o długości 100 metrów oraz zestawy barek długich na 180 metrów, o szerokości 20 metrów i zanurzeniu 4 i pół metra. Prace nad budową kanału trwały ponad dwa lata. Jak mówi kierownik budowy Mariusz Janczewski najwięcej trudności sprawiły prace na otwartym morzu i wodach Zalewu Wiślanego.

W Elblągu do pierwszych dni października można oglądać wystawę "Przekop Mierzei Wiślanej - Historyczna Konieczność" przygotowaną przez Instytut Pamięci Narodowej. Ekspozycja pokazuje historyczne związki Elbląga z morzem i pojawiające się już w XVI wieku plany przekopania Mierzei.

Prezes IPN doktor Karol Nawrocki podkreśla historyczny wymiar budowy  kanału. Data otwarcia kanału przez Mierzeję - czyli 17 września - jest datą symboliczną – dodaje dyrektor oddziału IPN w Gdańsku Paweł Warot.  

17 września to rocznica inwazji wojsk sowieckich na Polskę w 1939 r. Tego dnia przez kanał przepłynie pierwsza polska jednostka. Budowa przejścia, śluzy oraz infrastruktury kanału trwała ponad dwa lata. Koszt całego projektu to około dwóch miliardów złotych.

IAR/ep