Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Dariusz Adamski 15.03.2022

Rosyjskie media wściekłe przez plakat "Achtung Russia". Korkuć: chciałbym, by przestał być aktualny

- Bardzo ścisła współpraca między Niemcami i Rosją zawsze kończy się wojną, co widzimy dzisiaj - powiedział autor plakatu "Achtung Russia" Wojciech Korkuć w "Wywiadzie z chuliganem" w Polskim Radiu Poznań.

- Koszulki są ostatnio znowu popularne - przyznał Wojciech Korkuć, dodając, że to "najmodniejsza koszulka okazjonalna". Jak zaznaczył auotr rozmowy Piotr Lisiewicz, "marketingowcem" koszulki jest Władimir Władimirowicz Putin.

Grafika Achtung Russia jest prezentowana nie tylko w Polsce, ale również w mediach zagranicznych, w tym rosyjskich i ukraińskich. Tym razem głośne jest oburzenie w Rosji. Plakacista przypomniał, że powstała w 2014 r., po rosyjskim zajęciu Krymu.

- Dopełniła się moja przestroga - powiedział Korkuć. - Ci, którzy mieli pewne wątpliwości, którzy nawet mnie ścigali, chyba już nie mają wątpliwości, dlaczego ta koszulka dzisiaj jest tak popularna. Tak naprawdę zrobiłem ten projekt, aby był raz i by koszulki przestały być aktualne - wyjaśnił.

"Możliwość zaprotestowania"

- Wielokrotnie powtarzałem, że bardzo ścisła współpraca między Niemcami i Rosją zawsze kończy się wojną, mamy po raz kolejny tego przykład - powiedział autor plakatu "Achtung Russia".

- Pewne rzeczy, zwłaszcza takie jak plakat robi się po to, żeby się o nich rozmawiało. To jest wyraz poparcia albo potępienia czegoś. Środki wyrazu dają nam możliwość zaprotestowania. Na to co robi Moskwa, powinno się wysłać wojska specjalne, jakąś armię, która by ukróciła tę bandycką politykę prowadzoną przez Putina. Ja nie mam broni, ja tylko robię plakaty. To wszystko, co mogę zrobić. W każdym artyście jest trochę próżności i tworzy po to, żeby były one zauważalne - mówił Korkuć w 2018 r., gdy plakat ponownie pojawił się w przestrzeni medialnej po ataku Rosji na ukraińskie statki na Morzu Azowskim.


Wojciech Korkuć to jeden z bardziej znanych i cenionych ilustratorów i projektantów graficznych w Polsce, którego prace od wielu lat ukazują się w zagranicznych publikacjach. Zostały uhonorowane w European Design Annual, magazynie Print, amerykańskim konkursie Creativity. Korkuć to laureat głównej nagrody w konkursie na najlepszy kalendarz Vidical'98, zdobywca nagrody specjalnej New Moment w konkursie reklamy Kreatura i autor i uczestnik wystaw w Polsce i za granicą.


pg, YTRadio Poznań, Rzeczpospolita/dad