Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Halina Ostas 10.07.2022

Poczta Polska wprowadziła do obiegu dwa znaczki z serii "Utracone skarby architektury"

Poczta Polska zaprezentowała i wprowadziła do obiegu dwa znaczki z serii "Utracone skarby architektury" przedstawiające Zamek Myszkowskich w Pińczowie i Pałac Saski w Warszawie - poinformował rzecznik prasowy Poczty Polskiej Daniel Witowski.

"Celem emisji jest zaprezentowanie utraconych unikatowych obiektów architektonicznych o wyjątkowym znaczeniu dla historii i dziedzictwa kulturowego Polski" - czytamy w przesłanej informacji.

Autorem projektu znaczków o nominale 3 zł 60 gr każdy jest Jarosław Ochendzan. Na pierwszym znaczku widnieje Zamek Myszkowskich w Pińczowie na rycinie według rysunku Eryka Dahlbergha z 1696 r. Drugi znaczek przedstawia Pałac Saski w Warszawie na rycinie według rysunku Pierre'a Ricaud de Tirregaille'a z 1762 r.

Jak zaznaczono, "w zamyśle twórcy oba znaczki miały zaprezentować historyczne budowle z czasów ich świetności jeszcze przed przebudową". "Jednocześnie są to jedyne dostępne obecnie wizerunki obu obiektów, które zachowały się do dziś" - wyjaśniono.

Podkreślono, że Zespół Zamkowy w Pińczowie w XV w. był najwspanialszą siedzibą możnowładczą w Małopolsce. "Charakteryzował się wyjątkową architekturą, jego przebudowę prowadził Santi Gucci, architekt i nadworny rzeźbiarz Anny Jagiellonki oraz Stefana Batorego" - napisano. Przestał istnieć pod koniec XVIII w.

Pałac Saski powstał w drugiej połowie XVII w. i przetrwał w Warszawie prawie 300 lat, choć jego wygląd zmieniał się kilkukrotnie aż do momentu jego wysadzenia w powietrze w 1944 r. przez niemieckiego okupanta. Jedyny ocalały fragment Pałacu Saskiego to Grób Nieznanego Żołnierza.

Przypomniano, że polityk i poeta Jan Andrzej Morsztyn uzyskał od króla pozwolenie na budowę barokowego pałacu, a gmach zaprojektował albo Tylman z Gameren, albo architekt Wazów Giovanni Battista Gisleni.

W 1713 r. córka Morsztyna sprzedała posiadłość Augustowi II Mocnemu, który podjął się gruntownej przebudowy pałacu, pragnąc stworzyć królewską rezydencję na wzór Wersalu z reprezentacyjnym placem i ogrodem. Pałac nazwany został wówczas Saskim. "Był centralnym ogniwem założenia urbanistycznego zwanego Osią Saską. Rozbudowę kompleksu kontynuował syn władcy, następca tronu August III Sas" - czytamy w informacji.

Jak wyjaśniono, okres panowania Augusta III to lata świetności Pałacu Saskiego, do którego przyłączono sąsiadujący z nim Pałac Brühla i rezydencję biskupa Potockiego. Złota epoka skończyła się w roku śmierci króla w 1763 r.

W 1837 r. Pałac Saski kupił Rosjanin Jan Skwarcow, który zlecił gruntowną przebudowę. Powstał gmach w stylu klasycystycznym według projektu Adama Idźkowskiego. "W miejscu środkowej części kompleksu umieścił charakterystyczną kolumnadę w stylu korynckim" - przypomniano.

Oba znaczki ukazały się w nakładzie 180 tys. egzemplarzy.


PAP/ho