Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PR dla Zagranicy
Ewa Plisiecka 03.10.2022

W Gdyni zakończył się 14. Międzynarodowy Festiwal Filmowy "Niepokorni, Niezłomni, Wyklęci”

Dokumenty "1939. Oblężenie Warszawy", ukraiński "Plai", a także amerykańsko-brytyjski fabularny dramat sądowy "Mauretańczyk" - to najlepsze filmy tegorocznego festiwalu NNW.  

Co roku wspólnym mianownikiem prezentowanych obrazów jest droga do wolności. W programie znalazły się filmy fabularne zrobione z hollywoodzkim rozmachem, kino kameralne i dokumenty z różnych zakątków świata. Tradycyjnie festiwal to nie tylko projekcje filmowe - których pokazano setkę - ale także dyskusje, spotkania z twórcami i świadkami historii, wystawy, koncerty, spektakle.  W sumie przygotowano 200 wydarzeń. Pomysłodawca i dyrektor Festiwalu NNW Arkadiusz Gołębiewski cieszy się, że impreza stała się wydarzeniem międzynarodowym.  

Na tegorocznym festiwalu zaprezentowano między innymi filmy z Ukrainy, Japonii, Włoch, Gruzji czy Chorwacji. Nie brakowało  też filmowych odniesień do polskiej drogi do wolności oraz zmagań z ustrojami totalitarnymi.

Za najlepszy międzynarodowy film fabularny festiwalu uznano "Mauretańczyka" w reżyserii Kevina Macdonalda. To opowieść o walce o sprawiedliwość i godność tytułowego bohatera, przetrzymywanego przez lata bez wyroku w więzieniu Guantanamo. Werdykt zapadł jednogłośnie – podkreślił zasiadający w międzynarodowym jury aktor Marek Probosz.  

Nagrodę główną w konkursie polskich filmów dokumentalnych otrzymał Eugeniusz Starky, reżyser filmu "Oblężenie Warszawy". Obraz jest zbudowany z archiwalnych materiałów filmowych amerykańskiego korespondenta w Polsce Juliena Bryana zarejestrowanych we wrześniu ’39 roku. Po pokazach kronik Bryana Amerykanie zrozumieli, że muszą zaangażować się w walkę z Niemcami – tłumaczył nagrodzony reżyser.

Najlepszym dokumentem międzynarodowym został ukraiński film „Plai” Evy Dżyszjaszwili. To opowieść o życiu toczonym w cieniu wojny na Ukrainie. Zdaniem członka jury i wicedyrektora Muzeum Powstania Warszawskiego dr Pawła Ukielskiego jurorzy docenili nietypowy sposób ukazania wojny.

Laureatem konkursu reportaży radiowych został Mariusz Kamiński z Polskiego Radia Lublin. Nagrodzono jego reportaż "Obraza obrazu" o "aresztowaniu" przez Służbę Bezpieczeństwa w czerwcu 1966 roku obrazu Matki Boskiej, który był przywieziony z Częstochowy do Lublina w ramach obchodów 1000-lecia chrztu Polski. Mariusz Kamiński powiedział, że to reportaż m.in. o konsekwencjach, jakie ponieśli protestujący wobec tego wydarzenia.

Najlepszym wideoklipem festiwalu uznano teledysk do utworu "Dużo małych cudów" Kuby Knapa.

Gala zamknięcia XIV Festiwalu Filmowego NNW była również okazją do wręczenia pamiątkowych nagród imprezy - m. in. Drzwi do Wolności, Sygnetów Niepodległości czy Przyjaciela Festiwalu NNW. Specjalną nagrodę - Platynowy Opornik - za całokształt twórczości, za niezłomność w podejmowaniu trudnych tematów, bezkompromisowość i niezależność w pracy twórczej otrzymał Mirosław Chojecki, współorganizator Komitetu Obrony Robotników i współzałożyciel Niezależnej Oficyny Wydawniczej "NOWa".

IAR/ep