Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Michał Mendyk 03.05.2011

Czy Bach miał ghostwritera?

Słynne Suity wiolonczelowe, przypisywane dotychczas lipskiemu kantorowi, skomponowała tak na prawdę jego żona, Anna Magdalena. Tak przynajmniej twierdzi austriacki badacz, Martin Jarvis.
Jan Sebastian Bach na obrazie Eliasa Gottloba Haussmanna.Jan Sebastian Bach na obrazie Eliasa Gottloba Haussmanna.źr. Wikipedia, lic. CC

Nie od dziś wiadomo, że rękopisy tego arcydzieła nie wyszły spod ręki Jana Sebastiana Bacha. Dotychczas uważano jednak, że druga żona wybitnego kompozytora była po prostu również jego kopistką. Innego zdania jest Martin Jarvis, którego wnikliwa analiza muzyczna oraz historyczna skłoniła do postawienia szokującej dla wielu środowisk akademickich hipotezy: to Anna Magadelena skomponowała przynajmniej kilka "bachowskich" arcydzieł, nie wyłączając Suit Wiolonczelowych.

Nic dziwnego, że książka Jarvisa "Written by Mrs Bach" ("Napisane przez Panią Bach") wywołała silne protesty. Czy austriacki badacz zarzuca lipskiemu kantorowi plagiat lub żerowanie na umiejętnościach małżonki? Niekoniecznie. Społeczno-płciowe tabu epoki sprawiało, że "męska sygnatura" stanowić mogła jedyny sposób na faktyczne zaistnienie damskiego talentu.

Jeśli rewelacje Jarvisa zostaną zaakceptowane przez szersze grono specjalistów, czeka nas poważna rewizja oficjalnej historii muzyki.

Damska muzyka?