Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Przemysław Goławski 05.03.2021

Figura: "Polityka Transportowa m.st. Warszawy" nie jest realizowana od lat

- Polityka transportowa Warszawy jest niespójna. Realizuje się strategię zwężania ulic, wyłączania istotnych ciągów komunikacyjnych, czego przykładem jest przebudowa tzw. placu pięciu rogów, a rezygnuje z budowy obwodnic – ocenia wiceprzewodniczący Rady Miasta Dariusz Figura.
parkowanie warszawa shutterstock_1673596876 1200.jpg
Podwyżki za parkowanie w Warszawie. Uchwała zaskarżona do sądu

- W realizacji polityki transportowej Warszawy nie widać spójności – mówi Figura. W jego ocenie zapisy znajdujące się w dokumencie "Polityka Transportowa m.st. Warszawy" nie są realizowane od lat.

- Warszawa jest prawdopodobnie jedyną stolicą europejską, która nie ma układu obwodnic. A było to wskazywane w "Polityce Transportowej", jako podstawowe zadanie. (…) Mamy strategię zwężania ulic. Tymczasem bez układu obwodnic "jest droga donikąd, do większych korków, do większego smogu" – wskazuje wiceprzewodniczący Rady Warszawy.

Dodaje: "Inwestycje takie, jak tzw. plac pięciu rogów wydają się fajne, ale niestety dla bardzo ograniczonej liczby osób, dla tych, które mieszkają w ścisłym centrum lub mają dobry dojazd".

rafau auto EN 1200.jpg
"Mógłby przejść się piechotą, a jeździ samochodem". Radny Warszawy o Trzaskowskim

Figura zwraca uwagę, że koncepcja, które jest obecnie realizowana u zbiegu ulic Brackiej, Chmielnej, Kruczej, Zgody i Szpitalnej polega na zamknięciu ważnego ciągu komunikacyjnego. Tzw. plac pięciu rogów pełni obecnie funkcję tranzytową dla pojazdów osobowych i autobusów.

Czytaj także:

Według wiceprzewodniczącego Rady Warszawy zamknięcie dla ruchu tego ciągu "stanowi zagrożenie dla ul. Chmielnej". Figura zwraca uwagę, że "samochodem się nie da tam dojechać, w okolicy jest ogromny deficyt miejsc parkingowych".

- Parking, który ma być budowany pod pl. Powstańców, obrósł już legendą. A wiadomo, że komunikacja publiczna tam nie dotrze - wskazuje.

warszawa korek pap 1200.jpg
Spór o opłaty za parkowanie w Warszawie. Radni PiS: drastyczna podwyżka; radni KO: to proekologiczne

- Prezydent Trzaskowski realizuje pomysły wpływowego lobby o lewicowej wizji miasta. Mogą się one sprawdzać, ale w miastach o innej strukturze niż Warszawa. Warszawa jest miastem rozległym, tu układ drogowy pełni bardzo ważna rolę - podkreśla.

W ocenie Figury stolica powinna się rozwijać w sposób zrównoważony. - Nie może tak być, że robi się ciągi piesze, bez budowy obwodnic. To wszystko to są naczynia połączone. Nie można preferować jednych grup mieszkańców kosztem innych - argumentuje.

Czytaj także:

Przypomina, że "sztandarowym przykładem niezrealizowanych inwestycji drogowych jest praska część obwodnicy śródmiejskiej". - Ona od zawsze jest w planach. Miała być gotowa na Euro 2012, a wciąż jej nie ma - wskazuje.

- Rozumiem koncepcję, która mówi, żeby nie wprowadzać bardzo dużego ruchu do centrum miasta. Jednak muszą być obwodnice – podkreśla.

pg